donderdag 29 september 2011

Beklimming Nieuwe Kerk Delft 29 september

De ochtend begint een beetje heiig wat betekent dat er vroeg in de ochtend nog niet al te helder zicht zal zijn vanaf de toren.
Om ± 11:00 uur ben ik dan ook pas op de Markt en koop een kaartje om de toren te mogen beklimmen. Ik lijk wel gek, betalen voor iets wat ik eigenlijk doodeng vind. Maar ja, als je Delft van bovenaf wilt zien heb je weinig keus.
Na ± 100 treden op de zeer smalle wenteltrap
kom je bij een open ruimte waar een grote slinger hangt en diverse bronzen klokken.
Via de volgende, bijna nog smallere wenteltrap kom je na weer zo'n 100 treden bij de eerste mogelijkheid om ook buiten te kijken.
Via een zeer smal en laag deurtje sta je op de rondgang. Het is hier zo smal dat je je bijna alleen zijdelings kunt verplaatsen. Hier ben je op bijna halve hoogte van de kerk, maar o zo eng zo vlak langs de rand.
 
Zo aan de buitenkant te zien is er nog niets veranderd aan het huis waarin ik heb gewoond.
(Het is het huis met het lange dak.) Tegenwoordig zit er een jongerenhotel in. Toch wel benieuwd hoe ze dat binnen zo hebben veranderd.
Mijn hoogtevrees blijkt nog steeds niet over en na een voorzichtige rondgang besluit ik uiteindelijk toch niet verder omhoog te gaan.
Zoals iedere donderdag staan er marktkramen tussen het Stadhuis en de Nieuwe Kerk.
 
Bij het afdalen tel ik de treden, het zijn er 210 van de in totaal 376.
Vanaf een afstand is het helemaal niet zo hoog. Waar de versmalling begint, bij het witte deel, zo hoog ben ik dus gekomen.
Op de Beestenmarkt rust ik even uit met een tomatensapje voor ik ga winkelen.
Het draaiorgel kom je ook altijd tegen. De toeristen vinden het te gek maar ik die draaiorgelmuziek helemaal niks.
Deel drie van mijn weekplan kan ik ook weer afvinken.

Geen opmerkingen: