zondag 12 oktober 2014

Route G65 11-16 oktober (week 6)

donderdag 16 oktober
Voor de wekker afloopt ben ik wakker. De auto moet naar de garage voor een onderzoekje aan de remmen. De laatste dagen hoorden we een niet zo lekker geluidje maar bij garages in België hadden ze, of geen monteur vrij, of geen zin in een reparatie aan een ander merk dan dat van hen zelf.
Nu alles uitgepakt is en in de was zit komt er tijd om terug te kijken op de vakantie. Wat is er opgevallen:

  • het weer was vooral de eerste periode niet altijd even lekker maar over het algemeen hebben we het lekker warm gehad en zijn we goed bijgekleurd
  • de hotels (22 stuks, maar 24 verschillende bedden omdat we bij twee hotels van kamer zijn gewisseld) varieerden van goedkoop en goed, naar minder goedkoop en minder goed. Ook de grootte van de kamers liep erg uiteen, soms hadden we balzalen en andere keren weer een kamer waar er naast het bed weinig ruimte overbleef. Over het algemeen zat het met de hygiëne wel goed. (we controleren de kamers altijd voor we toehappen). Ik zou een hoteleigenaar aanraden om eens zelf in één van zijn kamers te overnachten en zo ontdekken of er af en toe nog iets verbeterd kan worden, zoals een haakje of rekje waar je je handdoek (na gebruik) aan kunt ophangen (bij gebrek hieraan blijft alleen de vloer over). Een rekje of bakje in de douche zelf, om je shampoo/doucheschuim op te zetten. De verpakking van shampoo/doucheschuim laat ook soms te wensen over. Zakjes die je niet kunt openscheuren met je handen, zeker niet als je al (als het met één zakje dan toch gelukt is) shampoohanden hebt. Soms kost het zelfs bijna je gebit om ze toch open te krijgen. Een kussentje met schuim wat je in één keer moet opmaken omdat het zulk slap spul is dat je het ook niet kunt wegleggen of het loopt helemaal leeg. Niet overal ligt er een stukje zeep, zodat je je handen alleen kunt wassen met alleen water of het doucheschuim hiervoor gebruiken (ik zorg dan ook altijd voor een stukje zeep in mijn standaarduitrusting).
  • het eten heeft ons diverse malen erg verrast in positieve zin. Ik zal dan ook direct weer terug naar af moeten om de extra pondjes er weer snel af te krijgen.
  • de reis zelf was weer als vanouds, lekker tuffen en, met een enkele uitzondering, zien waar we zullen stranden. Dit heeft ons o.a. dit keer gebracht tot de uiterste westpunt van Europa en het uiterste zuidpunt van Spanje. In totaal hebben we ruim 7.000 km. afgelegd.


woensdag 15 oktober
Het is zover, Gerard is ook aangestoken door mijn verkoudheid. Zou het dan toch de hoogste tijd zijn om naar huis te gaan?
De N4 is zeker een mooie weg te noemen met veel glooiingen en mooie uitzichten.
De herfst doet hier al zijn best om de boomblaadjes te kleuren.
Onderweg stoppen we nog een paar keer voor o.a. koffie en lunch en het checken van de auto, maar uiteindelijk zijn we dan toch weer beland waar we een kleine 6 weken geleden begonnen, THUIS.
Onze lieve buurtjes hebben weer gezorgd dat alles nog in orde is en de plantjes er goed bijstaan. Zelfs ons nieuwe badkamertoilet staat in de gang te wachten tot Gerard tijd en zin heeft om hem in te bouwen.
Eerst maar even bijkomen van de verkoudheid en wennen aan zijn nieuwe status van gepensioneerd zijn. De tijd is er nu volop, nu nog de zin.

dinsdag 14 oktober
Aan het begin van de vakantie wilden we eigenlijk de Belgische Route 66, de N4 volgen, maar dat lag niet op onze route. Nu op de terugweg doen we hem waarschijnlijk merendeels wel. Dit houdt in dat we meer naar het oosten moeten, dus zo gezegd zo gedaan. We nemen weer gezellige wegen door dorpjes heen en het weer is dusdanig lekker dat we ook weer op een leuk plekje kunnen picknicken
We komen door het gebied waar in de 1e wereldoorlog heftig gevochten is en mening monument staat, waaronder het monument voor Armies of Champagne
 
  
  
 
Het monument is helaas maar tot eind september geopend, maar door de glazen deur kan ik nog wel een foto maken van de mooie glas-in-lood versiering. Einddoel van vandaag is Bastogne (Bastenaken). 
Eerst nog even lekker goedkoop tanken in Martelange, deze weken zijn al duur genoeg.
We kennen Bastogne al van vele jaren her, het is dus alleen een tussenstop voor ons, zonder dat we weer alle musea (die overigens zeer de moeite waard zijn) gaan bekijken.
Terwijl Gerard op zijn app de diverse hotels bekijkt, drinken we een Palmpje.  .

maandag 13 oktober
De paracetamol en een warme douche hebben gelukkig wat geholpen. Ik voel me weer een stuk beter. Als we een kop koffie en een broodje op hebben gaan we op weg. Er hangt eerst nog wat laaghangende bewolking.
De zon schijnt snel weer volop, dus alles zit mee. De kilometers vliegen onder ons door en ik krijg een beetje het idee dat Gerard (die rijdt nu de laatste weken weer zelf), net als tijdens iedere vakantie, eenmaal op weg naar huis steeds grotere afstanden per dag wil overbruggen. Dit wordt dus even op de spreekwoordelijke rem trappen. Een aangekondigde "péage" helpt hierbij en we moeten van de weg af, zodat we in ieder geval niet zo snel meer kunnen doordat we nu meer dorpjes passeren. We bespreken een einddoel voor vandaag en dat is Briare.
We vinden een leuk hotel en, wat we vooraf niet wisten, hier blijkt een kanaalbrug over de Loire te zijn.
  
 
 
We lopen deze helemaal af en aan de andere kant, onder het kanaal door, weer terug. Morgen gaan we, niet via de kortste route, weer verder richting Nederland.

zondag 12 oktober
Om 10.00 uur rijden we weg uit Lloret en om 11.45 uur zijn we in Frankrijk. 
Via de brug van Millau belanden we in Banassac, waar we gaan overnachten.
Het is vanmiddag bewolkt geworden en een stuk kouder dan we de laatste tijd gewend zijn. Of dit de reden is van mijn verkoudheid, zal wel niet, maar ik voel me vandaag niet erg lekker. Pijn in mijn gewrichten, koortsig en snotterig. Ik doe dan ook niet veel meer vandaag dan, na het diner met 4 paracetamol achter de kiezen en een pak zakdoeken binnen handbereik,  in mijn bed duiken en hopen dat het morgen beter gaat.

zaterdag 11 oktober
Na het ontbijt gaan we de vele souvenirshops langs om te kijken of ze nog iets bijzonders hebben. Dat valt erg tegen hoor, bij iedere winkel hebben ze dezelfde sortering en natuurlijk, wat ik wil hebben ze niet en wat ze wel hebben wil ik niet.
De tas die ik deze week had gezien en me wel aanstond, blijkt bij nader inzien ook net niet de tas te zijn.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, we houden zo wel de euro's in onze zak.
Zoals ik van de week van plan was, alsnog maar even een foto gemaakt van de kerk bij daglicht.
 
 
 Voor de laatste keer gaan we vandaag naar het strand.

Morgen gaan we hier weg en maar goed ook want ik heb het inmiddels wel weer gezien hier. 

Geen opmerkingen: