maandag 27 april 2015

New Mexico 20 - 26 april 2015 (week 5)

maandag 20 april
Een bezoekje aan de nagelstudio staat voor vanochtend op het programma en om Gerard hier niet mee te vermoeien ga ik er vandaag alleen op uit. Na een uurtje ben ik weer klaar om te doen wat ik al eerder van plan was, namelijk de Rio Grande van dichtbij bekijken. Maar eerst nieuwe koffie kopen.
Bij de rivier aangekomen rijd ik het talud af en kom bij de rivierbedding uit. Onbegrijpelijk dat een rivier met zo'n naam tot zo'n klein stroompje gereduceerd is.
Ik loop hier letterlijk op de rivierbodem.
Aan de brug te zien blijkt dat de rivier sowieso nooit erg diep zal zijn want de rijbaan ligt hooguit een paar meter boven de rivierbodem.
De diepte van het water is maar enkele centimeters.
Als ik dichter bij de brug kom vliegen er tientallen vogels op die ik probeer te fotograferen maar ze komen niet erg over tegen de achtergrond van de brug dus moeten jullie dat maar van me aannemen.
Ik heb een leeg kokertje meegenomen om ook hier weer wat zand te scheppen voor mijn verzameling. Met schoenen vol zand (had eigenlijk geen kokertje nodig) kom ik weer terug bij de auto.

dinsdag 21 april
Sinds we hier zijn is er diverse keren gevraagd of we in Carlsbad Caverns zijn geweest of dat we van plan zijn  om er heen te gaan. Vandaag hebben we ons eigen Carlsbad Cavern bat flight  ervaring thuis gehad, niet met vleermuizen maar met motten. Ik heb er de afgelopen dag minimaal drie in huis geteld, en misschien zitten er wel meer. Waar komen ze toch vandaan, overal zitten horren voor de ramen en deur.
Bij het openen van de hordeur naar het terras zien we er al een paar onderaan de deur zitten en na deze weggejaagd te hebben komen we tot de ontdekking dat er zich tientallen hebben genesteld in de gleuf van de hordeur tussen de deur zelf en de sponning. Door een aantal keren op de deur te tikken heb ik ze waarschijnlijk gestoord en komen ze als een wolk naar buiten vliegen.
Dus om 196 Miles (en ook terug) te rijden voor nog zo'n ervaring hoeft dus niet. De Caverns zelf zullen best mooi zijn maar ik heb al zoveel mooie grotten in diverse landen van binnen gezien en allemaal hebben ze stalagmieten en stalactieten.
Het blijft overigens een erg onrustige dag, de motten zijn duidelijk gestoord en blijven af en aan vliegen. Ook de vogels zijn vandaag wel heel druk in de weer. Zou er storm op komst zijn of maken ze zich zo druk om op tijd een juiste partner te vinden om hun nageslacht zeker te stellen, het is tenslotte nog maar een goede week voor het mei is en alle vogels een ei horen te leggen.
Vanavond blijkt dat de invasie van motten nog niet over is. Gerard heeft er zeker tien, die op de één of andere manier toch weer binnengekomen zijn, naar het hiernamaals verwezen.

woensdag 22 april
En nog is het niet over, als ik in de kamer kom zie ik er zo weer zes. Houd dit dat niet meer op?
Ik vind ze niet vies en ben er ook niet bang van, maar dat nerveuze gefladder doet me iedere keer weer schrikken.

donderdag 23 april
Een lange reis voor de boeg want vandaag gaan we naar Albuquerque om daar vanaf morgen the Gathering of Nations mee te beleven. Kaarten had ik al maanden geleden besteld. We nemen niet de Interstate 25 maar gaan via kleinere wegen richting het noorden. Precies om vier uur komen we bij onze slaapplaats aan die ik ook al enkele maanden geleden via Airbnb had gereserveerd.

Na te zijn  geïnstalleerd gaan we old town in om voor het ontbijt wat in te slaan en wat rond te kijken.
Het is net of we hier vorige maand nog waren, terwijl dat toch al weer twee jaar geleden is.
Nadat we inkopen hebben gedaan ook ergens wat eten gaan we weer richting slaapplaats. Tijd voor koffie en het Nederlandse journaal kijken via de laptop. Gelijk ook maar even DWDD en we kunnen er weer tegen. Gerard duikt de hottub in met een boekje en een glas wijn.
Het badderen is aan mij niet zo besteed, al ben ik over het algemeen vrij rustig ingesteld maar voor een bad heb ik echter geen geduld.

vrijdag 24 april
Vandaag gaat het dan gebeuren, Gathering of Nations.
Het zit niet mee, het regent en het is koud, zo'n 15 graden hooguit. Als we om 9.00 uur aankomen bij het WisePies Arena aka "The Pit" staat er uiteraard al een hele rij wachtenden.
Terwijl Gerard de auto gaat parkeren haal ik de kaartjes op en sluit me ook aan in de rij.
Ook de mensen die aan het evenement meedoen moeten blijkbaar gewoon in de rij wachten tot ze naar binnen mogen, dat geeft mij wel de gelegenheid om een foto te maken van de miss die voor mij staat.
Het duurt lang en het regent nog steeds, om iets voor 10.00 uur gaan de deuren open en kunnen we naar binnen.
We lopen eerst een oriënterend rondje en zoeken vervolgens een plekje waar ik niet al te veel last heb van de schijnwerpers en ook dichtbij genoeg zit om foto's te kunnen maken. Het valt niet mee, veel licht op het podium, bijna geen licht eromheen en dansers die uiteraard constant bewegen.
Zelfs boven waar iedereen heen en weer loopt is het moeilijk te fotograferen, alle deelnemers lopen snel af en aan om zich op het podium te melden, een drukte van belang, maar ik geniet met volle teugen en kijk mijn ogen uit, wat een uitdossingen, geweldig.
Op het buitenterrein staan er standjes waar je eten en drinken kunt kopen maar hier is het niet al te druk door het slechte weer.
We halen wat te eten en snellen weer terug naar de droge en warme arena.
Op de tribunes zijn de deelnemers hard bezig om zich voor te bereiden, sommigen vinden het blijkbaar wat lang duren en doden de tijd op een andere manier.
En sommigen zitten alleen maar mooi te zijn.
Na al dit spektakel brengen we een bezoek aan het History and Science museum, waar ook een paradijsvogel expo te zien is.

Tegen het eind van de middag gaan we weg en rijden door het kantorendistrict van Albuquerque op zoek naar een niet Mexicaans eettentje.
Gerard besluit de avond weer met een duik in de hottub.

zaterdag 25 april
De zon is weer terug, en omdat het zo is gaan we eerst op weg naar Santa Fe. Deze stad ligt een stuk hoger en dat is te merken, het is hier ook een stuk kouder, maar droog.
Onder een afdak veel artiesten die hun sieraden proberen te verkopen.
De oude binnenstad is compact dus goed te doen in een korte tijd. We drinken in een leuk zaakje, waar ook bonbons worden verkocht, een kom heerlijke warme chocoldemelk met kaneel.
We gaan via de Turquoise Trail weer terug richting Albuquerque en komen door het leuke plaatsje Madrid waar we een lunchstop maken.
Rond drie uur zijn we terug in Albuquerque en gaan bij the Gathering nog een kijkje nemen. Ook nu staat er weer een dikke rij te wachten, zeker tweemaal zo druk als gisteren.
Op veel jurken zijn dit soort zilveren versierselen genaaid die bij elke beweging een tinkelend geluid maken.
Na twee uurtjes o.a. de prijsuitreiking van de beste dansers te hebben gezien, gaan we er weer vandoor, anders wordt het teveel van het goede.
Wil je echter nog meer zien kijk dan hier.
Terug bij old town Albuquerque staan diverse beeldenpartijen zoals o.a. deze, die ik een foto waard vind.

zondag 26 april
Na het ontbijt en het inpakken van onze spullen gaan we terug naar het zuiden.
Onderweg zien we de mooiste wolkenpartijen, met zware buien maar wij houden het, vreemd genoeg, grotendeels droog.



 Vanavond een prachtige gloed over de Organ mountains van de ondergaande zon.

Geen opmerkingen: