maandag 6 juli 2015

Californië 29 juni - 5 juli 2015 (week 15)

maandag 29 juni
Het is onze laatste hele week in San Diego en resten ons nog een paar plekken om te bezoeken, zodat mijn "things-to-do-and-see" lijstje bijna helemaal afgewerkt is.
Nog maar eens naar het Balboa Park, nu om de botanische tuin te bekijken. We zijn er al om half tien om makkelijk een parkeerplek te vinden. De tuin en andere attracties gaan echter pas om half elf open, maar dat geeft niet, we maken eerst wel een rondje.
Ook deze nieuwe moeders met hun kindjes in de wandelwagen aan de zijkant, zijn al vroeg druk in de weer om hun lichamen weer strak te krijgen.
Het is nog helemaal niet druk en dat is dubbel genieten, zeker met een heerlijke beker koffie op een terrasje.
Door het klimaat hier heeft de overkapping van de botanische tuin geen glas nodig.
De jonge moeders zijn intussen toe aan een pauze.
Omdat we zo vroeg zijn hebben we ruim de tijd om ook nog naar de Crystal Pier te gaan.
De leukste pier hebben we duidelijk voor het laatst bewaard. Hier op de pier staan aan beide kanten vakantiehuisjes met privé-terras.
Het behoort toe aan een hotel en is afgesloten door een hek aan het begin van de pier. Als hotelgast kun je wel met je auto voor je huisje parkeren.
Voor de gewone wandelaar is er een poort in het hek open zodat je toch de pier tot het eind toe kunt bewandelen.
We lopen tot het eind, kijken nog even wat de surfers allemaal voor capriolen uithalen en gaan nog een uurtje plat op het strand.
Als we het strand verlaten maak ik nog een foto van de pelikaan en een leuk bord en dan komt er een man voorbij op een gemotoriseerde koelbox. Hoe handig is dit, die wil ik ook...
Je kan dan wel in de straatjes vlak bij de pier gratis parkeren maar wel met een maximumtijd van twee uur. Wie let daar eigenlijk op? We nemen de gok en gaan eerst nog lunchen met calamaris maar met zicht op de auto, want je weet het toch maar nooit.
Alles gaat goed, de calamaris is heerlijk en de auto staat er nog steeds, zonder bon.
Nog steeds is het vroeg, dus op naar het volgende punt, Embarcadero Marina Park.
De bananenboot ligt hier ook klaar om te lossen of te laden.
Er moet vanaf hier goed zicht zijn op de Coronado brug. Dat is er ook maar je ziet niet waarom deze brug zo speciaal is, namelijk de bocht.
Het park heeft typische bomen die wel van papier lijken, de vellen hangen er hier en daar bij.
Wat een tegenstellingen hier. In het park erg veel dakloze mannen en vrouwen en aan de kade grote en vooral luxe jachten.
We lopen een rondje maar gaan snel terug, het ruikt hier op sommige plekken niet al te fris.

dinsdag 30 juni
Gisteren reden we op University Ave. op weg naar het Balboa park en laat dit nou een leuke straat zijn om nog eens te bezoeken. Tas mee en weg. Universisty is een kleurrijke straat met erg veel bars en restaurantjes en ook aardig wat leuke winkels.
Waar je je fiets moet stallen moge duidelijk zijn.
We lopen beide kanten en komen in een zijstraat uit bij Trader Joe's waar we iets te eten halen. Dat opeten doen we dan weer in het Balboa park waar we een plekje in de schaduw zoeken.
De salades en grapefruitsap smaken heerlijk en ondertussen kijken we naar alle voorbijgangers.
We wandelen een route die we niet eerder hebben gelopen en zien de vreemdste bomen met allerlei variëteiten aan stammen.
Een stuk bast dat op de grond ligt lijkt meer op een geweven stuk doek.
De lucht wordt steeds donkerder als we naar de auto lopen en het gaat ook nog een klein beetje regenen. Als we na wat boodschappen te hebben gedaan weer thuis zijn gaat het behoorlijk los. Regen en onweer. Uiteindelijk duurt het maar een half uurtje en de planten zullen er blij mee zijn.

donderdag 2 juli
Via Yahoo weather zie ik dat de bewolking vroeg in de middag weg zal trekken en dat de rest van de dag de kust onbewolkt zal blijven. Dat ziet er dus goed uit voor de geplande baai cruise van twee uur die zowel langs de eilanden als onder de brug door gaat.
Naast de Midway vertoont iemand zijn Flyboard skills.
We halen kaartjes voor de laatste rondvaart van kwart over vier en hebben nog tijd om in Seaport Village weer wat rond te kijken en een lemonade te drinken.
De Grieken zijn ook hier behoorlijk eigenzinnig, getuige dit bordje bij het Griekse restaurant.
Om vier uur staan we in de rij te wachten tot we aan boord kunnen.
We lopen meteen door naar het bovenste dek waar de stoeltjes aan de reling al op ons staan te wachten.
Eerst gaan we richting Coronado brug en er onderdoor.
We varen langs vele oorlogsschepen die hier op een rij liggen te wachten op slechtere tijden.
Na een uur zijn we weer waar we begonnen, er stappen mensen van boord en er komen weer nieuwe voor het laatste stuk langs de eilanden en zeeleeuwen.
Vanaf de boot hebben we prachtig uitzicht op de skyline van San Diego en kunnen ook zien hoe laag het vliegverkeer over de huizen vliegt.
Wat leuk om alle plekjes die we bezocht hebben de afgelopen maand nu ook vanaf het water te zien.
Ook hier komen we langs militaire hulpmiddelen die gestationeerd zijn op het eiland Coronado. De hele dag vliegen helicopters over om te surveilleren.
Als we iets voor half zeven weer voet aan wal zetten lopen we weer richting Seaport Village om te eten maar de restaurants die wij op voorhand hadden uitgezocht zitten bomvol dus gaan we maar weer terug richting cruisehaven, waar naast de Midway de auto staat geparkeerd.
Uiteindelijk belanden we in een visrestaurant in de buurt van ons huis.
Met een ietwat verbrand gezicht kijk ik terug op een heerlijke dag. De weersvoorspellingen klopten helemaal, we hebben de hele middag blauwe lucht gehad.

zaterdag 4 juli
Een mooie dag voor Independence-day. We zijn al vroeg op pad om de drukte voor te zijn. Als we langs Mission Bay rijden zien we dat we niet de enigen zijn die er zo over denken. Het staat al helemaal vol met partytenten, gewone tenten, bbq's, stoelen, tafels en wat al niet meer, kortom het is hier vol. Wij rijden hier aan voorbij want onze bestemming voor vandaag is Old Town. Hier is het nog redelijk rustig als we aankomen en op het parkeerterrein is nog voldoende plek.
Om tien uur staat het begin van de festiviteiten gepland en tot die tijd kijken wij rond bij de vele winkeltjes en op het feestterrein.
Sommige winkeltjes zijn net kleine musea.
Langzamerhand wordt het drukker en tegen de tijd dat de band gaat spelen is er al een aardige menigte op het plein.
Om twaalf uur staat er een parade aangekondigd en wij installeren ons met een beker koffie langs de kant en wachten op wat er gaat komen. De parade blijkt uit de hoofdzakelijk vrijwilligers te bestaan die hier de boel draaiende houden.
Het woord parade doet meer vermoeden dan het uiteindelijk is want meer dan tien man en vrouw zijn er geloof ik niet en de parade is dan ook snel voorbij. Ook al lopen ze tot twee keer toe het plein rond.
Verder wordt er op het plein allerlei kinderspelletjes gedaan zoals zaklopen, eieren op een lepel zonder te laten vallen aan de andere kant zien te brengen, iets met kruiwagens en papieren hoeden versieren. Natuurlijk kan je ook je gezicht laten volkleuren.
We blijven nog even kijken bij de muziek waar o.a. aan contradansen wordt gedaan.
Rond één uur gaan we op zoek naar iets te eten. Als we hierna de auto weer opzoeken komen we ook nog langs het huis dat vorige keer te koop stond. Inmiddels is het bord weg en wordt er blijkbaar aan gewerkt.
We rijden naar huis en gaan daarna lopend naar Mission Bay om een kijkje te nemen bij al de dagjesmensen die volop aan het luieren of bbq'en zijn.
Op sommige tafels ligt meer eten dan er in mijn boodschappenkarretje voor een hele week zit, maar we zijn dan ook in  Amerika.
Op het water is het ook heel erg druk met suppers, kanovaarders, waterscooters,  motorboten enz. Alles wordt goed in de gaten gehouden door de waterpolitie en denk maar niet dat je zonder zwemvest op een waterscooter mag want je wordt subiet teruggefloten. Safety first.
Vanavond vuurwerk op vele plekken in de stad en wij kunnen het allemaal vanaf de galerij bekijken. Om half elf het grootste vuurwerk van de dag. Een mooie afsluiting van de dag en voor ons van een maand in deze geweldige stad.

zondag 5 juli
Het onvermijdelijke staat weer te gebeuren, schoonmaken, koffers pakken. Morgen huurauto ophalen en ons San Diego avontuur is ten einde.
Tot slot nog een mooi filmpje als hier klikt.

Grebylle zei

Wederom geweldige pictures!!
Wacht met plezier op volgende week!!
En jullie, veel plezier op het volgende adres!!