zondag 24 april 2016

Peñìscola 18 - 24 april (week 3)

maandag 18 april
Marktdag.
Om half tien vertrekken we te voet naar beneden om een bezoekje aan de markt te brengen. De kraampjes zijn hoofdzakelijk gevuld met kleding en slechts een kleine rij met groente, fruit, worst en kaas. O, ja, ook nog twee of drie kramen met honing en aanverwante artikelen.
Na het marktbezoek kopen we een krant en drinken ergens wat. Geen koffie dit keer maar een typisch Valenciaans drankje voor mij Horchata en voor Gerard warme chocoladedrank met Churro's.
Op een van de pleintjes binnen de muren van de oude stad lezen we ons krantje, lopen nog wat straatjes door en dan is het inmiddels weer tijd voor de lunch.
Hierna slenteren we richting huis, nadat we nog even een bankje aan het strand bezet houden omdat ik nu wel een beetje tegenop zie om naar boven te gaan. We spreken af dat Gerard de auto ophaalt en ik op een bankje, om de bocht bij het brede vrouwenbeeld, zal wachten.
 
Als ik daar een paar minuten zit zie ik hem aankomen en ...... doorrijden. Ja, ja, de communicatie loopt wel eens mis tussen ons.
Ik loop weer een stukje naar beneden wacht totdat hij beneden heeft gezien dat ik daar niet zit, omgedraaid is en weer terugkomt.
Bankje links, bankje rechts, in ieder geval, we hadden allebei een ander bankje in gedachten, dat moge duidelijk zijn.

dinsdag 19 april
Vandaag reizen we af naar Valencia. We zijn best vroeg en het weer is nog niet echt lekker, daarom besluiten we om het Oceanogràfic als eerste te bezoeken.
Heel veel kinderen, zoals dit schattige kleuterklasje netjes in een rijtje, elkaar vasthoudend aan de jackjes.
Allereerst naar de dolfijnenshow. Wat een acrobaten zijn dat toch.
Het grote aquarium wordt net schoongemaakt door duikers.
 
Vervolgens naar het winkelcentrum om daar wat pinchos te eten want die zijn daar erg lekker, weten we van de vorige keer. Maar helaas, het tentje bestaat niet meer. Dan maar richting hotel, dat, hoe handig, boven een restaurant gevestigd is. Hier eten we dan maar iets anders. Na de lunch inchecken en de kamer bekijken.
Het hotel ligt heel gustig ten opzichte van de Calatrava gebouwen, alleen een honderdtal meter de straat uit en we zijn bij het operahuis. Dit is het enige gebouw dat ik nog niet van voor naar achter en van links naar rechts bekeken heb tijdens de voorgaande bezoeken aan deze stad.
We lopen er helmaal omheen tot ik voldoende foto's heb genomen. Op het terras voor het museum nemen we wat te drinken en, zoals we al hoopten, komt de zon ook nog door. Het is inmiddels al vier uur maar de felheid is er niet minder om. We blijven ruim een uur zitten en halen dan onze tas uit de auto, die we tot grote verbazig op een plek hebben kunnen zetten waar het vrij parkeren is, en gaan richting hotel. 
Vanavond eten we ergens simpel.

woensdag 20 april
Na het ontbijt gaan we naar het strand. Helaas vandaag ook koud en zwaar bewolkt. Naar mijn idee kun je hier beter in december zijn dan in april, volgens onze ervaring.
Ook hier weer een waar zandkustwerk, dat volgens de schepper een week duurde alvorens hij tot dit resultaat wist te komen.
Weinig te doen hier dus drinken we ergens koffie en gaan vervolgens naar Mercado de Colon.
Kijken even rond om weer snel te vertrekken naar de andere Mercado die we veel leuker vinden. Mercado Central.
Bij Lizarran eten we enkele pinchos met een glaasje rosé erbij.
Daarna verder naar Los Toneles voor de Patatas Brava. Deze zijn, zoals we gewend zijn, als van ouds. Inmiddels is het twee uur geweest en vertrekken we naar de parkeergarage voor de terugreis naar Peñìscola. Het weer wordt vandaag niet beter.

donderdag 21 april
Markt in Vinaros. Ook hier weer vooral kleding. De boulevard is gezellig en de sangria smaakt goed, in combinatie met tapas.

vrijdag 22 april
Nou ja, het blijkt dat we hier ook een Lizarran aan de boulevard hebben. Diverse keren er al langs gelopen maar tot nu toe is ons dat niet opgevallen.
Hier nemen we dan maar wat pinchos als lunch voor vandaag. We kunnen op het terras zitten maar echt lekker wordt het niet vandaag.

zaterdag 23 april
Eén lunchadres hebben we nog niet gehad en wel die boven op de andere berg. Vorige keer dat we er heen wilden was het gesloten dus proberen we het opnieuw. Vandaag wel open maar helaas, helemaal vol en zonder reservering geen plek. We gaan iets anders proberen. Ik heb een kaartje gezien van een beach-club met een adres erbij. Had ik het maar nooit gezien.
We rijden langs de kust totdat de verharde weg ophoudt, maar volgens de navigatie moeten we toch echt nog 2 km. verder. OK, dat doen we dan. Over een onverharde weg, berg op en af, langs scherpe bochten en steile hellingen. Ik heb het helemaal naar mijn zin (NOT).
Als we 2 km. verder zijn en volgens de navigatie de bestemming bereikt hebben, zijn we nog steeds in de middle of nowhere. We geven het op en proberen te draaien. We gaan de 2 km. weer terug om bij een ander restaurant, waar we onderweg langs kwamen, te eten.
Als ik thuiskom wil ik toch wel eens weten waar nou precies die beach-club gelegen is. Via Google Earth zoek ik het adres op, dat blijkt hier net beneden aan de berg te liggen, echter daar hebben we geen restaurant gezien. Ook via hun Facebook pagina zoek ik en dan kom ik op een heel andere plek uit met hetzelfde adres, maar ook dit geeft via Google Earth geen match. Als ze zelf niet eens weten waar ze gevestigd zijn, hoe moeten wij het dan kunnen vinden?

zondag 24 april
Vandaag wordt er een halve triathlon gehouden. Gisteren hebben we al atleten zien trainen met hardlopen, zwemmen en fietsen.
Hoe laat de wedstrijd precies begint weten we niet maar het duurt sowieso lang.
Als ik om half acht naar buiten kijk, zie ik op het strand al een drukte van belang. Even later is het startsein al voor het zwemgedeelte. Doordat ik tegen de zon inkijk is het helaas niet mogelijk hiervan een foto te nemen. Jammer dat we dat net gemist hebben, maar ja, wie begint er nu ook zo vroeg op de zondag.
Bij de boulevard aangekomen is het toch al behoorlijk druk. Een goed plekje om foto's te nemen is niet al te makkelijk.
Hele rijen met manden en daarboven nummers.
Als je dan het goede nummer hebt gevonden, snel je fiets ophangen, andere schoenen aan en rennen maar. 
Heel handig, de fietsschoenen zitten vast aan de trappers.
 
We lopen het parcours gedeeltelijk mee en drinken ergens koffie.
Op de splitsing van boulevard richting berg, worden de sporters opgejut met goede muziek.
Tegen de tijd dat de eerste zal gaan finishen gaan wij ook die richting op, maar helaas zijn we net te laat om de eerste te zien binnenkomen.
Dit is nummer drie.
Gelukkig poseren de drie eersten nog even zodat ik ook de winnaar op de foto heb.Na al dat gesport worden de heren lekker gemasseerd en nemen wij tapas, want je krijgt wel trek na al dat sporten.

Geen opmerkingen: