maandag 20 maart 2017

Aanloopperikelen voor de vakantie

vrijdag 27 januari
In de aanloop naar ons lange verblijf in het buitenland gaat er natuurlijk hier in huis weer van alles stuk, zodat we ongeplande uitgaven moeten doen. Jammer, maar het is ons vaker overkomen.
Als eerste is de wc beneden aan de beurt, de waterstop werkt niet meer goed. Gelukkig hebben we boven nog een wc dus de buren hoeven we niet lastig te vallen, maar het moet wel opgelost worden. Nu heb ik zo mijn wensen voor een nieuwe wc (want wilde al langer toch eigenlijk al eens iets anders) dus dat wordt even zoeken. We vinden wel iets wat ons lijkt maar, ook dit moet natuurlijk ons weer overkomen, niet op voorraad. Als tijdelijke oplossing kopen we dan maar een nieuwe vlotter enz., of hoe het ook mag heten en Gerard weet de waterhuishouding weer aan de praat te krijgen. Nieuwe wc moet dan maar wachten tot na de vakantie, net als een nieuwe douchewand, die op maat gemaakt moet worden.
Als tweede begeeft de vaatwasser het, warmtepomp kapot. Nu is de onze reeds 8½ jaar oud, en reparatie bijna net zo duur als een nieuwe, dus op naar de winkel voor een nieuwe.
Hebben we nog nummer drie, nieuwe bureaustoel (zit ineens heel veel speling op het onderstel),
en nummer vier een nieuwe waterpik (oude lekt) enz. kortom, met ook nog een forse grote beurt voor de auto erbij, lopen de kosten behoorlijk op.

maandag 13 februari
Alles is inmiddels weer aangeschaft, hersteld en in orde voor de komende tijd, zelfs de oude douchewand is inmiddels door Gerard voorzien van een nieuwe plaat en afdichtstrippen.
Daarna heeft hij ook nog rondom de kit vervangen waardoor het weer helemaal als nieuw oogt.
Vervangen is niet langer meer nodig, dat scheelt dan gelukkig weer een hoop geld.
Vandaag hebben we afgesproken met onze ruilpartners uit Bonaire, die deze week toch in Nederland zijn, voor een tweede ontmoeting. Ze komen rond twaalf uur en we hebben een lunch voor ze klaargemaakt. Eerst een kop koffie en dan aan tafel. We hebben van alles te bespreken en wisselen de sleutels uit.
Nu alleen nog even een paar weken wachten en we kunnen aan onze lange vakantie beginnen.

zaterdag 25 februari
Volgens de TUI site zouden we gisteren al online kunnen inchecken, wat echter niet lukte. Dan vandaag maar even bellen met TUI. Na ruim een half uur in de wacht te hebben gestaan kan ik mijn vragen stellen. Ik leg uit dat we via Tripsta onze vlucht hebben geboekt en het online inchecken niet lukt. Na alles gecheckt te hebben maakt de aardige dame een nieuw boeking voor ons aan met nieuwe inloggegevens. He he, een uur later kan ik dan eindelijk inchecken en de door ons gewenste stoelen reserveren. Extra beenruimte voor Gerard lukt nog wel maar een stoel naast hem is niet voorradig, dan maar een stoel direct achter hem, gelukkig wel aan het raam. Dit is voor mij op een dagvlucht een vereiste, ik wil alles zien. O, ja, ook nog even ruimbagage reserveren want maanden op reis met alleen maar handbagage gaat niet lukken, zeker niet als de handbagage mijn cameratas is.

zondag 26 februari
De bevestiging van andere stoelen is binnen, de E-tickets zijn uitgeprint maar van de ruimbagage heb ik nog steeds geen bevestiging ontvangen terwijl het bedrag al wel van mijn rekening afgeboekt is. Toch nog maar eens kijken of alles wel goed in de boeking staat. Wel, verdorie, kom ik er weer niet in met de opgegeven inlogcode. Ik klim weer in de telefoon en wonderwel dit keer geen wachttijd en krijg ik direct iemand aan de lijn. Na alle gegevens doorgenomen te hebben krijg ik opnieuw een code die dan wel moet lukken. Dank je wel en ik ga het proberen.
Niet dus, blijkt ook niet te werken.
Ik heb het een beetje gehad en wil niet nog eens bellen. Ik maak wel een print van het afschrift.

donderdag 2 maart
De afgelopen dagen extra wasjes gedraaid om alles zo schoon mogelijk achter te laten. Nu alleen het winterdekbed nog een wasbeurt geven. Gelukkig zijn er tegenwoordig benzinestations die een voorziening hebben waarbij je voor €8,= veel volume kunt wassen, zo ook bij ons in de wijk. Als we bij de machine de gebruiksaanwijzing doornemen komt er een mevrouw vragen of we weten hoe het werk. Nog niet, daarom lees ik dit.
Behulpzaam als ze is drukt ze alvast voor ons op de knop en kan ik de munten erin stoppen. Nou, die hulp had ik liever niet gehad, ze drukt namelijk op de knop voor de verkeerde automaat, alles komt goed alleen nog vier extra munten erin, zegt ze. Niks goed dus. Geld weg en er moet iemand bij gehaald worden om dit weer recht te breien, beide machines staan nu te knipperen en werken geen van tweeën.
Mevrouw twee komt erbij en lost het op. Dekbed erin en Gerard en ik kunnen intussen boodschappen doen. Als we terugkomen ligt ons dekbed schoon voor ons klaar. Toch wel handig zo'n voorziening in de buurt, maar volgende keer hoef ik geen hulp meer.

vrijdag 10 maart
Weersvoorspelling voor vandaag; zonnig en droog. Mooie dag om de tuin schoon te maken dus. Omdat het vannacht nog iets heeft gevroren doe ik eerst de boodschappen maar om half twaalf verkleed ik me, trek korte broek en slippers aan en zet de hogedrukspuit klaar. Het zonnetje is echt lekker maar als we halverwege zijn wordt de bewolking dikker en zakt de temperatuur, maar het moet toch af vandaag. Ik ga stug door en twee uur later is de tuin schoon, maar zijn mijn voeten inmiddels ijsklonten geworden van al dat koude water.
Voor Gerard nog even door gaat met de poort cleanen, spuit hij eerst alle vuile spetters van mijn benen en kan ik naar binnen om me af te drogen en iets warmers aan te trekken.
Als de stenen weer opgedroogd zijn, zetten we alles weer op zijn plaats en binden we de planten op, blij dat dat ook weer achter de rug is.

zaterdag 11 maart
Nog even naar het tuincentrum voor een extra rek om de planten op te binden en naar Delft om Delftsblauwe blikjes met stroopwafels, als welkomstpresentje voor onze gasten te halen.
Vanavond een "uitzwaai" borrel met de buren en ons hulp-echtpaar uit duizenden (Jolanda en Cees), die bij wisselingen in onze afwezigheid zorgen dat alles op orde is voor onze gasten.

maandag 13 maart
Op de valreep krijgen we vandaag ook nog een nieuwe wc. Mooi!
De kinderen komen vanavond eten want die zien we ook een tijdje niet. Gelukkig zullen we contact houden via Skype.

vrijdag 17 maart
De laatste cleaning is gedaan, koffers staan gepakt. We zijn er klaar voor.

Geen opmerkingen: