zaterdag 9 oktober 2010

Herfst op het kerkhof

Het is misschien een beetje vreemde hobby, maar ik vertoef graag op kerkhoven. Je kunt er heerlijk ronddwalen en tot rust komen. Vooral oude graven hebben mijn belangstelling. Vandaag ben ik vrij vroeg op pad gegaan en stond al voor openingstijd voor de poort van het Rooms Katholiek kerkhof St. Petrus Banden te Den Haag. Zodoende ben ik eerst aan de overkant van de ingang het park ingelopen en heb daar wat foto's gemaakt.
 Je ziet het niet op de foto's, maar er liepen heel wat mensen rond met hun trouwe viervoeter.
Om 10:00 uur kon ik naar binnen. 
De ramen in de aula hebben ook mooie "herfst" kleuren.
 
Na hier uitvoerig gefotografeerd te hebben ging ik naar het Joods kerkhof aan de Scheveningseweg. Dit was echter gesloten en alleen toegankelijk op speciale bezoekdagen. Dat was dus effe jammer.
Omdat het Vredespaleis aan de overkant ligt, kon ik het niet laten om dit ook op de gevoelige plaat  vast te leggen.
Vervolgens ben ik naar Oud Eik en Duinen gegaan om daar verder te fotograferen.
 
Bij sommige graven is mij niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is. De zwarte kaarsen begrijp ik nog wel, maar wat doet een lepel bij een graf?
 Ja, ik heb ook iets met oude roestige hekwerken.
Dat de herfst zijn intrede heeft gedaan, is goed te zien aan de grote diversiteit paddenstoelen.
Je komt ze werkelijk overal tegen. Op boomstammen, tussen grafzerken en tegen hekwerken.
Ook graven dienen te worden onderhouden. Al gebeurt dat niet bij elk graf even grondig.
Ik heb, gedurende de tijd dat ik er was, de mannen alleen zien genieten van het zonnetje.
(Geef ze eens ongelijk).
 Om even "bij" te kletsen met een dierbare.

Geen opmerkingen: