dinsdag 7 augustus 2012

Luxemburg

Augustus, maand van vakanties en verjaardagen.

zaterdag 4 augustus
Nicht Elly en man Rinus staan zoals vele voorgaande jaren op de camping in Bollendorf met dochter, schoonzoon en kleinkinderen. Rinus en dochter Linda zijn daags na elkaar jarig en het is al weer twaalf jaar geleden dat wij daar eens op bezoek gingen en vonden het wel een aardig idee om dit jaar weer eens een bezoekje te brengen en niet te wachten tot ze weer thuis zijn. (Volgende week komen ze naar ons voor Gerards verjaardag maar een bezoekje aan Echternach is ook nooit weg.) Zo gezegd, zo gedaan. Hotelletje in de buurt geboekt en zaterdagochtend vroeg op pad richting Bollendorf. Onderweg even gestopt om iets bij de koffie te kopen en rond het middaguur rijden we de camping op.  Nadat we koffie hebben gedronken gaan we met Elly en Rinus de rommelmarkt bezoeken die ieder jaar aan de oever van de rivier wordt gehouden.
We vinden niets leuks om aan te schaffen en gaan dan ook met lege handen ergens een drankje drinken. Omdat de honden nog op de camping zijn heeft Elly weinig rust in haar kont en wil snel weer terug. Een andere (grotere) reden is dat Linda en haar gezin vanavond weer richting huis gaan want hun vakantie zit erop en we willen ze nog even een goede reis wensen.

Om een uur of zeven vertrekken ze en wij gaan niet veel later richting Echternach om daar te eten.
Onderweg stoppen we bij ons hotel om daar onze auto te parkeren zodat we met één auto verder kunnen.
We eten bij een Italiaans restaurant, wel op het terras maar voor de zekerheid onder de overkapping want het heeft geregend en het zal nog wel eens kunnen gebeuren dat er nog meer nattigheid valt.
Na het eten lopen we het stadje in, kijken of er in al die jaren nog wat veranderd is en eten nog een ijsje.
Rinus zet ons weer af bij het hotel en we spreken voor morgen af om 11:00 uur bij het tankstation bij de brug.

zondag 5 augustus
Om 06:00 uur word ik wakker en hoor het hard regenen. De twee ramen zet ik wijd open want het is toch behoorlijk warm in de hotelkamer. Het uitzicht op de bergen begroeid met bomen en de optrekkende mist doen me mijn fototoestel pakken on daar een foto van te maken.
Ik ga nog even terug naar bed en voor ik het weet is het al over achten als ik weer wakker word en dat is later dan we gewend zijn. Vlug douchen en ontbijten.
We hebben nog tijd over en gaan een eindje wandelen.
De weg hier blijkt tot de pelgrimsroute naar Compostella te behoren (afstand nog 2431 KM, vandaag nog maar even niet). Even verderop een gedenkplaat
"In honor of the 5th U.S. Infantry Divison which crossed the Sauer here on february 7- 1945 under heavy enemy fire and adverse weather conditions. Their sacrifices helped to bring freedom again to our country. We shall remember"

Voor ons hotel ligt een overdekte brug die we oversteken en zo weer op Duits grondgebied komen.
Aan de andere kan ligt slot Weilerbach wat we met een bezoekje vereren.
We denken dat dit het enige restant ervan is, maar het is slechts een van de ruïnes die in de tuin staan.
Dit zien we aan de andere kant.

Als we het leuke huisje wat dichterbij gaan bekijken blijkt niet alles echt. De ramen aan de voorkant zijn slechts geschilderd.
Inmiddels is het tijd om naar de afgesproken plek te gaan om Elly en Rinus te ontmoeten. We tanken
de auto gelijk even vol voor de terugweg (dit scheelt hier in Luxemburg ± € 0,30 per liter)  en wachten tot we ze zien aankomen vanuit Duitsland. (andere kant van de brug)
Ze zijn precies op tijd en na overleg gaan we richting Natuurpark Teufels Schlucht.
Een speeltoestel van boomstammetjes in de vorm van grote potloden die met iedere punt naar een bepaalde bezienswaardigheid wijzen.
Bij het bezoekerscentrum drinken we koffie en gaan dan richting de waterval. De tocht ernaartoe gaat langs bijzondere rotsformaties en we moeten flink afdalen.
Uiteindelijk hebben we de waterval  bereikt.
En...... het valt tegen, ondanks dat er zoveel water is gevallen de laatste maand stelt het niet veel voor (of ben ik nou teveel verwend met andere watervallen).
We lopen door en komen langs een soort kabouterhuisjes die bestemd zijn voor wandelaars om te overnachten en bij een kleine uitspanning drinken op een frisje.
Gerard en Rinus besluiten terug te lopen (via dezelfde weg terug naar boven) om de auto's op te halen, (want mijn knieën beginnen nu toch wel te protesteren)  terwijl Elly en ik met de honden achterblijven.
Na een uur zijn ze weer bij ons. Na een goulashsoep en nog wat na, nemen wij afscheid van hen om richting Nederland terug te keren.
Het was een gezellig weekend en we zien elkaar volgende week weer.

Anoniem zei

Mooie foto's!!
Omgeving is eigenlijk wel heel erg mooi wanneer het eens door andermans ogen bekeken word.

Hans Swets zei

Hallo Jose,
eimdelijk tijd om alles te bekijken. leuk dorp!