zondag 18 september 2016

Amersfoort en omstreken

vrijdag 16 september
Het moest er toch maar weer eens van komen om er even tussenuit te gaan. Een verlaat verjaardagscadeau voor Gerard is dit keer de aanleiding. Dit keer blijven we wel iets dichter bij huis.
Allereerst rijden we naar Spakenburg.
Toch jammer dat er tegenwoordig nog maar heel weinig mensen zijn die de specifieke klederdracht nog dragen. Ik zag zegge en schrijven één vrouw in de verte met een zogeheten kraplap.
Als we klaar zijn met de lunch rijden we naar paleis Soestdijk om daar heerlijk in de tuin te wandelen.
Het speelhuis voor de 12e verjaardag van Wilhelmina.
Her en der staan zgn. kunstwerken opgesteld, zoals deze, een gouden koets gevuld met ballen.
Of een tent in het bos "surviving the palace".
We boffen maar met het weer de laatste tijd maar gelukkig is de temperatuur wel wat gezakt.
Ook nemen we nog een kijkje bij kamp Amersfoort voor we naar ons hotel gaan.
We checken in en zetten de spulletjes op de kamer en gaan op het terras een drankje drinken.
Voor het avondeten stappen we weer de auto in richting Amersfoort centrum.
In de staten is het rustig maar bij de pleinen zitten de terrassen vol. Wat is dit toch een ontzettend gezellige stad.
Na het eten stappen we naar de Kamperbinnenpoort.
Dit is niet de poort die ik zo graag wil zien dus lopen we dwars door de stad naar die andere, de Koppelpoort.
Zo, nu hebben we wel even genoeg gewandeld en gezien dus terug richting parkeergarage en naar het hotel terug.

zaterdag 17 september
Na het ontbijt gaan we naar de Grebbeberg in Rhenen en bekijken daar de vele graven en het kleine museum.
Via een leuke smalle weg langs de uiterwaarden naar Wijk bij Duurstede en eten daar één plankje tapas met z'n tweetjes.
Na de koffie met gebak in Wageningen hebben we begrijpelijkerwijs niet veel honger meer.
De reis eindigt hier nog niet want we gaan ook nog langs bij Huis Doorn waar we een rondje door de tuin wandelen.
Wie of wat zou hier wonen?
Op de achtergrond is het mausoleum van Keizer Wilhelm II.
Weer terug in Amersfoort strijken we nog neer op een terras maar na één glas gaan we weer omdat er vrachtwagens bij moeten om de marktkramen weg te halen. Dat lijkt ons niet zo gezellig, ronkende vrachtwagens voor je neus en een hoop kabaal.
Gelukkig zijn er pleintjes en terrassen in overvloed en een ander is dan ook snel gevonden. Na een uurtje wordt het toch wel een beetje frisjes en stappen we weer op.
Vanavond geen restaurantbezoek want we hebben niet veel trek. Het blijft bij een kop koffie op het hotelterras.

zondag 18 september
De rugpijn die Gerard al een paar dagen plaagt, blijkt wel heel hardnekkig en na het ontbijt checken we uit en gaan naar huis. Iets over tienen zijn we weer op ons eigen honk.
Om half één wagen we toch nog maar een poging en gaan richting Voorburg waar de Vlietdagen worden gehouden met oldtimers, kraampjes en plezierbootjes op de Vliet.
Dit evenement trekt ook een paar zeer welbekende personen.
Wat wil je ook als de auto's zo mooi gepoetst worden dat ze ware spiegels zijn geworden.
Niet alleen in de Herenstraat staan klassiekers maar ook bij het stationsplein.
Als Gerard eenmaal op gang is lukt het lopen wel en zo zijn we toch nog een paar uur buiten in het zonnetje, net als een paar honderd anderen hier.
Zoals altijd wil ik jullie mijn keus voor vandaag niet onthouden.