zaterdag 27 november 2021

Volendam

 dinsdag 23 november

Gisteren kreeg ik van Gerard als cadeau een woordraadsel, waarbij ik met behulp van scrabble letters moest raden waar we heen zouden gaan. Nou, dat raadsel had ik snel opgelost, het werd Volendam.
Maar voor we daar heen gingen moest ik wel heel vroeg opstaan om Hugo weer naar het vliegveld te brengen. Om half vijf was ik wakker.
Ik ben nog meegelopen naar de incheckbalie omdat hij van de gelegenheid gebruik had gemaakt gelijk wat extra dingen mee terug te nemen naar Barcelona.
Om nog terug naar bed te gaan had voor mij geen enkele zin want om zeven uur zou de wekker toch weer aflopen. Dan maar wat klaarzetten voor ons tripje naar Volendam.

Voor twaalf uur kwamen we aan en zijn we bij hotel Spaander eerst een kom erwtensoep gaan eten.
Je kijkt je ogen uit met al die schilderijen, zelfs op de wc's zijn de muren helemaal in stijl.

 

  

 Veel horeca was nog dicht. Of dat was voor het seizoen of vanwege een normale sluitingsdag in de week, dat weet ik niet en dat kan me ook niet schelen, de erwtensoep smaakte heerlijk.
Omdat we op de plaats waar we de auto hadden gezet een parkeerschijf moest zetten en er maximaal een uur mocht staan, hebben we de auto alvast bij het hotel op het terrein gezet en zijn terug gaan lopen naar de dijk.
Het Marinapark Volendam heeft ook een hotel en daar verblijven we. Het ziet er heel gezellig uit zo aan een haven met typische huisjes.
We hebben het erg getroffen met het weer wat het was windstil en een zonnetje maakte het nog extra lekker, zelfs zo lekker dat we zonder jas op het terras konden zitten.

Volendam is echter behoorlijk klein en we hebben het wel even gezien voor vandaag en stappen weer terug naar de auto en rijden richting Hoorn waar we ook een tijdje ronddwalen.

Ik heb voor mijn doen behoorlijk wat gelopen en wil vanavond eigenlijk niet meer zo ver voor een restaurant dus wordt het Smit-Bokkum.
Als we wat te drinken hebben besteld en ik even de tent rond kijk, zie ik daar wel een heel bekend iemand van de wc af komen, maar ja, wat verwacht je ook met dezelfde naam en in deze kleine gemeenschap, daar moeten haast wel familiebanden zijn. Je raad het vast wel zonder dat ik zijn voornaam hoef te noemen.
We slaan er verder geen acht op en eten ons heerlijke eten.

woensdag 24 november

Wat heb ik lekker geslapen, maar ik was er dan ook wel aan toe, na een paar nachten weinig bed te hebben gezien.
In het hotel zijn zo weinig gasten dat we in de ontbijtruimte slechts twee gedekte tafeltjes zien, die van ons en een ander, slechts voor één persoon gedekt.
Na het ontbijt stappen we maar weer eens op om omringende plaatsjes te bekijken
We rijden eerst naar Purmerend waar Gerard een bijzondere brug wil bekijken.

Daarna rijden we naar Alkmaar waar we enkele straten doorlopen die we vorig jaar hebben gemist.

 


Een paar grachtjes verder kunnen we lekker op een terrasboot zitten, weliswaar met een heater.   

 

Een lekkere tosti en een IPA'tje later stappen we weer op.
Uiteindelijk komen we ook nog in Marken uit.

 

 Dat dit omringd is door water is goed te merken want in tegenstelling tot de andere plekken waar we gisteren en vandaag waren, waait het hier behoorlijk en is het dan ook echt wel kouder.
De was kan zo wel lekker drogen. Ondanks de kleurige bloemen eromheen, is de was weinig kleurrijk.

Vanavond eten we ook dichtbij, aan de havenkant van het park ligt restaurant Pieterman en daar heeft Gerard geboekt. Hier is het wel grootschaliger en drukker dan gisteravond.
Morgen gaan we weer naar huis. Ik ben gek op dit soort verjaardagscadeautjes.

1 opmerking:

Jan Wilde een Tuin zei

Nogmaals gefeliciteerd.

Liefs Jan en Henri