donderdag 26 april 2012

woensdag 18 april (Córdoba > Granada)

08:45 uur, 12o. File. Eenmaal op de snelweg is deze snel opgelost. Gerard had vandaag in eerste instantie niet via Córdoba  maar via de kust naar Granada willen gaan. Als hij mij dit vanochtend had verteld, had ik hiermee wel ingestemd want ik ben een beetje stadsmoe.
Tourist-office in een kerk in Córdoba.
Eenmaal toch in Córdoba, bezoeken we de moskee voor € 8,00 p.p. Na twee maal in de rij te hebben gestaan (één keer voor de kassa's en één keer bij de entree) zijn we eindelijk binnen.
Deze moskee heeft 856 zuilen.
 
Een zaal vol zilverwerk.
Na het zien van deze moskee de Mezquita, ben ik toch blij dat we dit hebben gedaan.
 
Meer dan de moskee hebben we  in Córdoba bijna niet bekeken en we gaan dan ook via de stadspoort en brug snel verder op weg naar Granada. 
Om 15:00 uur zijn we bij het hotel en om 15:30 uur zitten we aan de lunch. Op de bergen van de Sierra Nevada zien we veel sneeuw.
Volgens het Spaanse journaal is dit uitzonderlijk voor deze tijd. Maar hier beneden is het 17o. We gaan naar het Alhambra om te kijken of we daar toch nog kaarten kunnen bemachtigen voor een bezoek. Er staat nog een rij voor de kassa’s maar bij de automaat voor creditcards is niemand. We kunnen alleen nog kaartjes bemachtigen voor de tuinen voor € 8,00 p.p. wat we dan ook doen.
We hadden allang van te voren via internet bekeken of we kaartjes konden bestellen maar voor de hele maand april was alles al uitverkocht, alleen via de vrije verkoop zijn misschien nog kaartjes te bemachtigen maar dan moet je wel uren in de rij staan om dan nog niet zeker te zijn of het ook daadwerkelijk lukt. Ik weet dat het binnen fantastisch is maar ik ben er al eens eerder geweest.

  
Na de rondwandeling door de tuinen, waar de blauwe regen al volop in bloei staat, gaan we om 20:00 uur weer weg. Met het gevoel voldoende te hebben gezien, gaan we richting centrum Granada. De stad is niet bijzonder mooi, maar dat kan aan mij liggen want ik heb zoals ik al schreef, niet meer zo’n zin in steden met weer een oude stadsmuur en een mooie kathedraal. We zoeken een restaurant op om iets te eten en te drinken, want dat hebben we wel  verdiend. We strijken neer bij Gran Cafe Bib-Rambla en  bestellen iets. We zien dat dit ook een Chocolatería Churrería is en besluiten een vergelijkend warenonderzoek te doen of hun chocolade drank met churros net zo lekker is als in Madrid. De chocolade is vergelijkbaar maar de churros zijn in Madrid toch wel lekkerder. Na nog een koffie te hebben besteld en een drankje van het huis gaan we weer terug naar het hotel. We denken er sterk aan om morgen niet in Granada te blijven maar richting het zuiden te gaan, naar de kust. De aardige receptionist Javier heeft ons een paar leuke plaatsjes aanbevolen waaronder Nerja. Hier ben ik volgens mij ooit eerder geweest, misschien ooit met een excursie naar de grotten, maar dan herinner ik me niet meer (wat wil je ook na ruim 40 jaar).

Geen opmerkingen: