zondag 10 april 2016

Den Haag > Peñiscola 5 - 10 april (week 1)

dinsdag 5 april
De afgelopen dagen was ik een beetje in de lappenmand zodat het in orde maken van ons huis voor de Spaanse gasten wat langer duurde dan normaal. Maar nu is het dan toch helemaal in orde en gaan we op weg naar ons verblijf in Spanje, waar we vrijdag terecht kunnen.
Om tien uur rijd ik de straat uit en rond half één in Frankrijk de grens over. Om half twee stoppen we in Bapaume voor de lunch waarna Gerard het stuur weer van me overneemt.
We overnachten in Fontainebleau-Avon.
Naast het station ons eerste drankje en aan de andere kant van de straat eten. Tajine met kip, pruimen, rozijnen en amandelen. Lekker.
Terug richting het hotel komen we deze mooie boom tegen.

woensdag 6 april
Bezoek aan Oradour Sur Glane.

Overnachten en eten in Calès.

donderdag 7 april
Carcassonne, een vestingstad waar we al eens eerder waren, maar dat is al lang geleden. Helaas is het ook nu, net als toen, koud (twaalf graden) en winderig.
We klimmen de ongelijke traptreden op naar boven en, na het bekijken van de leuke straatjes zoeken we een restaurant op voor de lunch.
We maken nog een kleine tussenstop in Collioure om vervolgens Spanje in te rijden.
Onze eindbestemming voor vandaag blijkt Medinya, iets boven Gerona te zijn.
Een eenvoudig hotel maar het eten is meer dan prima. Hier eet ik mijn eerste Calamares a la Romana van deze vakantie.

vrijdag 8 april
Vanochtend erg vroeg wakker. Om half acht zijn we al weer onderweg. Koud en regen. De eerste vijftig kilometer moeten we door bergen heen en ik weet niet hoe hoog we zitten, maar de toppen van de besneeuwde bergen liggen slechts iets hoger dan wij rijden.
De temperatuur komt niet boven de drie graden. Eenmaal door de bergen heen en weer op normale hoogte gekomen stijgt de temperatuur ook en krijgen we meer zon te zien.
In Cambrils een tussenstop voor een kop koffie en een heerlijk groot stuk tortilla als lunch.
We bereiken onze eindbestemming om iets voor twee uur vanmiddag. Een telefoontje naar de tuinman die de sleutels heeft van het huis en we kunnen ons onderkomen voor de komende twee-en-halve week gaan verkennen.
In één woord: WOW. Wat een uitzicht. Elk vertrek heeft zijn eigen terras met stunning views.
Als de tuinman ons alle vertrekken heeft laten zien en water, gas enz. heeft aangesloten, kunnen we de auto leeghalen en gaan we daarna de heuvel weer af om het plaatsje te verkennen.
Op de top van de oude stad vinden we een terras in de zon en nemen een drankje. Uit de wind is het hier uitstekend te doen.
We zoeken een supermarktje op voor de eerste inkopen en gaan de heuvel weer op naar huis.
Boodschappen opruimen, koffer uitpakken en mail checken.
Vanavond mijn tweede Calamares met Patatas Brava.

zaterdag 9 april
Ontbijt op het terras.
Daarna een uurtje in de zon, niet langer, want het huidje moet nog even wennen.
In de loop van de middag zakken we de heuvel af voor de lunch.
Een latertje, maar dat zijn ze in Spanje niet anders gewend. We kiezen een adres uit die door de bewoners geadviseerd is. Leuke tent hoor Mandarina, en lekker eten ook.
 Langs en op de boulevard leuke dingen te zien, zoals dit kunstwerk.
 Maar ook een kunstig zandkasteel.
De heuvel waar we momenteel wonen, gezien vanaf de oude stad. Rechts van de zendmast, helemaal bovenaan, is ons verblijf. Volgens mijn hoogtemeter is dit 93 meter boven zeeniveau.
Ook 's-avonds is het een mooi uitzicht. Het felle witte licht is van de vuurtoren en het lichtje rechts aan de horizon van een boorplatform.

zondag 10 april
Het is een klein beetje heiig maar een uurtje op het terras gaat prima. Tegen de middag gaan we koffie drinken in de oude stad.
Het is gezellig druk. Ook alle winkeltjes zijn open.
Het hele huis bedekt met allerlei schelpen.
Na een uurtje vertrekken we naar Sant Mateu op ± 35 km. rijden de bergen in.
Het lijkt op het eerste gezicht een rustig plaatsje maar als we na een poosje in de buurt komen van het grote plein worden we verwelkomd door een luid geroezemoes van mensen die daar op de terrassen zitten te drinken en te eten.
Ook wij zoeken een plekje in de zon bij Ka Nostra en bestellen een overheerlijke lunch.
De zon is behoorlijk krachtig geworden en mijn armen beginnen al te prikken maar het is net te doen tot we uitgegeten zijn. In de smalle straatjes is gelukkig wat schaduw.
Gelukkig hebben ze het keukenkastje laten hangen.
Hierna nog wat andere plaatsjes bekeken maar niet een zo leuk als dit. Via de kustroute uiteindelijk weer terug naar huis.

Jan Wilde een Tuin zei

Mooi, lekker, heerlijk, ik ben jaloers.