donderdag 25 augustus 2016

Hausach (Duitsland) (week 6)

donderdag 18 augustus
Gisteren toch de deur van de slaapkamer maar opengezet met het rolluik wel naar beneden, maar op de één of andere manier zijn er toch wat muggen naar binnengeglipt. Het leeslampje helpt natuurlijk ook niet echt om ze te weren dus wordt ik om vijf uur wakker door gezoem en jeuk. Ja hoor, ze hebben me weer gevonden. Opstaan dan maar en naar beneden. Ja maar hier zitten ze ook. Ik breng er een paar om en spuit me weer in, niet dat dat enige indruk maakt, want ze weten me feilloos te vinden. Via internet heb ik nu gevonden wat ik echt hiertegen moet hebben en zal vandaag dan nog maar eens naar de apotheek stappen.
Het vroege opstaan heeft gelukkig ook zijn goede kant want nu kan ik zien hoe het langzaamaan licht wordt en de mist optrekt boven de bomen.
Om iets over negen ga ik naar de apotheek om de nieuwe tabletten te bestellen, en dit keer hopelijk de goede nl. Thiamin Vitamine B1 100mg. Natuurlijk zijn ze niet op voorraad maar ik kan ze na drieën ophalen.
Tegen de middag trekken we er lopend op uit om het restaurant net om de hoek uit te proberen. Als we vlakbij zijn zien we er een touringcar geparkeerd staan en jawel hoor, het restaurant zit vol, dan maar doorlopen naar het centrum. We belanden bij een Grieks restaurant met een leuk terras aan het water. Het toetje wordt iets bij de ijssalon. Inmiddels is het na drie uur en regent het een beetje maar echt nat worden we niet. Op de terugweg kunnen we gelijk de bestelde tabletten ophalen. Het is een dubbele dosering van wat ik eigenlijk wil maar ik kan ze halveren. Het regent nu wel iets harder en ons plan om direct wat boodschappen te halen laten we even varen en gaan eerst de was maar binnen halen voor die natter is dan toen ik het ophing. Na een uurtje kunnen we alsnog lopend naar de supermarkt voor brood, yoghurt en kaas.

vrijdag 19 augustus
Terug naar Frankrijk, naar Colmar dit keer. Volgens Gerard zijn we hier ooit eerder geweest maar niets komt me bekend voor. Wat een leuke plaats is dit en veel groter dan ik verwacht.
Denk je dat je het wel gehad hebt met de vakwerkhuizen, duikt er om de hoek weer een hele wijk op en weer één.
Druk is het er ook dus even zoeken voor we een plekje op een terras hebben gevonden.
Als we omhoog kijken zien we een nest boven op de kerk en nog bewoond ook.
Na een pizza lopen we weer verder tot we op een plek komen wat me dan wel weer heel bekend voorkomt. Ja, we zijn hier inderdaad ooit eerder geweest, maar wel heel lang geleden.
Hier zijn niet de ramen geschilderd zoals bv. in Italië maar wel alles eromheen.
Als we weer bij het park aankomen waaronder de parkeergarage ligt, lopen we eerst nog een rondje langs de draaimolen en een fontein, zoals we die ook in Freudenstadt zagen.
Op de terugweg maken we ook nog een stop in Freiburg en daar herken ik direct de straat van een eerder bezoek. 
Zal wel tijdens dezelfde reis zijn geweest. Als je eerst in Colmar bent geweest valt Freiburg een beetje tegen. Het is hoofdzakelijk een grote winkelstad met een paar leuke pleinen.
De strepen die hieronder op de foto te zien zijn, zijn draden die gespannen zijn zodat er geen vogels op de beelden gaan zitten en hun bijtende uitwerpselen achterlaten.
Als je de moeite neemt om omhoog te kijken zie je dat sommige regenpijpen wel heel fraai zijn.
Op het kerkplein nemen we een nog iets te drinken voor we de 100 km terug naar huis gaan want de pizza heeft ons wel erg dorstig gemaakt.

zaterdag 20 augustus
Gerard heeft besloten ook de B1 tabletten te slikken omdat hij bang is dat de muggen nu naar hem zullen komen als ik voor hen niet meer aantrekkelijk ben. Arme muggen, waar moeten ze dan heen?
Tegen de middag stappen we naar de super voor o.a. vers brood, verder doen we vandaag weinig. Ik werk wat gegevens bij van de huizenruil sites. Ik heb inmiddels ook een andere site gevonden waarmee ik wellicht in zee zal gaan. Details volgen t.z.t.
Vanmiddag regent het en zoals de mist in de ochtend oplost, zo daalt hij nu neer op de beboste bergen. De temperatuur blijft in ieder geval wel aangenaam.

zondag 21 augustus
Koud, een graad of 13 en regen maar we gaan er toch op uit. Als we net in de auto zitten krijgen we toch een bui over ons heen dat we ons afvragen of we echt wel verder zullen gaan. Gelukkig zie ik aan de einder een heel klein beetje blauw en dat is nu net de richting die we op moeten. We gaan naar de Triberg waterval, de weg erheen is rustig maar als we eenmaal in Triberg aankomen is het erg druk. Ja wat had je dan gedacht op zondag. Niet echt slim om deze dag uit te kiezen. We kunnen een parkeerplekje vinden, helaas maar voor een half uurtje maar dan kunnen we ons even oriënteren hoe nu verder. We klunen de straat op naar de ingang van het park en daar staat me toch een rij. Gerard heeft er goed de pas in en ik kom er zo snel als ik kan achteraan, helemaal achter mijn adem kom ik boven en als ik de rij zie en het pad wat we na de ingang nog moeten afleggen laat ik Gerard weten dat het dit keer er niet inzit voor mij. Zo hoog is het hier toch ook niet, ± 1000 meter maar mijn luchtwegen hebben het zwaar. Jammer maar misschien kunnen van de week nog een keer terug in een kalmer tempo en met minder mensen.
We lopen in een veel rustiger pas weer terug naar beneden en bekijken wat etalages met -vooral- traditionele klederdracht als plots mijn oog valt op 2 bordjes bij een restaurant. met vooral de boodschap wat er niet kan, zoals: "We don't accept plastic money, because we don't sell plastic food"(?) Tja, dan serveren ze zeker papieren voedsel. Echt klantvriendelijk komt het allemaal niet over. Sterker nog, hun openingstijden blijken ook een farce wat wij zijn hier op een loeidrukke zondag rond half één en alles is dicht. Nu zijn die stoeltjes ook niet echt uitnodigend hoor.
Terug bij de auto bekijken we nog even de kaart om te zien waar we dan heen gaan. Het wordt de Titisee. Als we een eindje op weg zijn zien we in een bocht een tweede ingang naar de watervallen en nu een heel stuk hoger dan waar we net waren. Afstand naar de waterval 5 minuten staat er op een bord. Nou dat gaan we dan maar proberen.
We komen een honderdtal meter verder een kassa-hokje tegen en nog eens honderd meter verder staan we bij de waterval. Goed dat we dit hebben gezien.
Van onder naar boven gezien.
En aan de andere kant naar beneden bekeken.
Helemaal geen rijen dik bij de kassa en omhoog klunen. Niet bij de kassa, nee, maar wel bij de waterval.
Je kunt van hier uit wel helemaal naar beneden lopen en weer terug, maar waarom zouden we dat doen, we vinden zo tot de helft voldoende en keren weer terug om vervolgens toch nog naar Titisee te gaan.
Inmiddels is het half twee geweest, als we nog willen eten moeten we toch wel snel zijn voor de keukens weer sluiten. We zien langs de weg, boven op de berg een heel leuk terras met een stunning view over het dal en bos. Hier maken we dan ook de lunchstop.
Ook in Titisee is het buitengewoon druk. Vreemd dat het op de weg overal zo rustig is.
We lopen wat heen en weer, eigenlijk alleen maar souvenirwinkels en natuurlijk water, we vinden er niet echt veel aan. Wel mooie uithangborden (of hoe je deze exemplaren ook mag noemen) hebben ze overal.
Wat hebben ze hier toch met al die klokken, zelfs hele huizen zijn als klok gebouwd.
Weg maar weer. Nog even stoppen bij de grootste koekoeksklok ter wereld. We gaan niet naar binnen want een foto van het uithangbord en de buitenkant van de "klok" zijn genoeg voor mij.
We hebben het vanmiddag helemaal droog gehouden.

maandag 22 augustus
Ongeveer 30 km hier vandaan is een meertje waar we al een paar keer aan voorbij zijn gegaan met de bedoeling er toch een keer heen te gaan, en vandaag is het zover.
We pakken de stoelen en de tas met handdoeken uit de auto en zoeken een plekje aan de waterkant. Boekje erbij en lezen maar. Helaas wordt de bewolking alsmaar dikker alleen de temperatuur blijft wel in orde. Het is erg rustig hier op de maandag, alleen mensen die met hun hond of gewapend met Nordic walking sticks langskomen. Ik lees twee hoofdstukken maar het boek kan me niet echt boeien en ik verdiep me dan ook maar in de libellen die af en aan vliegen.
Na een poosje vinden we het toch te weinig reuring hebben en doeken weer op. Dan nog maar een keer naar Gengenbach waar we bij de Italiaan op het terras neerstrijken voor een lasagna/penne gerecht.

dinsdag 23 augustus
Om tien uur worden we bij Grohe in Schiltach verwacht. Ja, je moet een afspraak maken om er de badkamers te kunnen bekijken en uitproberen. Alleen badkleding meenemen de rest verzorgen zij. We krijgen badslippers, doucheschuim en een handdoek mee en een uur de tijd om alle douches en zelfs een bad uit te proberen. Het bad laten we voor wat het is maar een regendouche zo breed als onze hele doucheruimte thuis is wel erg lekker.
We zijn hier helemaal alleen. Na drie kwartier zijn we wel klaar, we weten nu wat er allemaal te koop is en wat er op ons verlanglijstje komt te staan, ook zijn we nu wel schoon genoeg en gaan ons aankleden. Er zijn zakjes waar we onze natte badkleding in kunnen doen, een wastafel, spiegels en föhns zodat je niet als een verzopen kat de showroom hoeft te verlaten.
We leveren de sleutel van de douchetestruimte weer in en gaan richting het museum waar badkamers uit voorbije jaren staan opgesteld en een paar uitstallingen van bijbehorende werkplaatsen.
Uiteraard eindigt dit in de showroom met hedendaagse modellen.
We nemen ook een kijkje in de historische binnenstad van Schiltach en een bezoekje aan het kleine maar leuke museum met het waterrad.
Zo, nu heb ik voor de rest van mijn leven wel genoeg vakwerkhuizen gezien.
We gaan bij de eerste de beste super wat inslaan om te picknicken want daar is het nu wel goed weer voor. Het duurt echter een tijdje voor we een lekker plekje hebben gevonden met alleen maar bomen om ons heen.

woensdag 24 augustus
Lazy Day hier in Hausach vandaag. De thermometer geeft 34º aan. Gerard gaat toch nog even fietsen en ik rommel wel wat in huis en deel de strandtas (zo noem ik het nu eenmaal) opnieuw in zodat we weer terug kunnen vinden wat er in zit.
Het is overal seizoensopruiming en Gerard komt dan ook met wat nieuwe shirts terug. Ik ben niet zo'n winkeltype en ben al lang blij dat ik niet mee hoefde.
De rest van de dag komen we door met de ventilator op standje hoog en als enige inspanning, een beetje klooien op de laptop.

Geen opmerkingen: