zaterdag 4 maart 2023

Weekje Friesland

maandag 20 februari
Onze eerste ruilhuis van dit jaar staat in Harlingen.
We gaan vroeg op pad want de mensen die in ons huis komen gaan met het OV en we hebben afgesproken om elkaar eerst nog te treffen bij hen thuis.
We komen in de buurt van Leiden in een grot file terecht met een vertraging van zo'n 40 minuten maar als we dan eenmaal weer door kunnen zijn we toch nog op tijd om een kop koffie met elkaar te drinken.
Ik doe vooraf altijd onderzoek of ik informatie van iemand kan vinden op internet en zo zag ik dat de gastheer ooit een boek heeft gemaakt met verhaaltjes en foto's uit de tijd dat hij taxichauffeur was en daar was ik natuurlijk reuze nieuwsgierig naar.
Bij mijn vraag ernaar vertelde hij dat hij dit boek als presentje bij ons thuis had willen achterlaten maar het nu toch maar alvast overhandigde nu ik er over was begonnen.
Fijn, heb ik gelijk wat te lezen als we niet weg zijn. Heel leuk is ook dat Joris Linsen die een tv programma had waarin hij zich als taxichauffeur voordeed, er een voorwoord in heeft geschreven.
Jaring schrijft er ook nog een persoonlijke boodschap voor me in.

Als we ze bij het station afzetten gaan wij op zoek naar een lunchgelegenheid en daarna naar Sexbierum.
Daar is niet zo gek veel te beleven en gaan snel weer door naar Franeker.

Veel is nog dicht op maandag maar we vinden dat niet heel erg want we kunnen van de week nog wel een keertje terug. Wel drinken we een kop koffie met een gebakje erbij en doen wat boodschappen voor van de week.
Gelukkig gaat de zon vandaag ook nog even schijnen en ondanks de felle wind doet dit toch heel wat vriendelijker aan.

dinsdag 21 februari
Na een ietwat onrustig nachtje ben ik om 7 uur weer op. Gerard blijft nog lekker knorren.
Nadat we koffie hebben gedronken en de douche hebben uitgeprobeerd gaan we richting Sneek.
Helaas laat de zon ons vandaag opnieuw in de steek maar er staat een stuk minder wind wat het toch wat aangenamer maakt.
Als we door Kimswerd rijden zie ik op een hoek van een straat het standbeeld staan van Grutte Pier, daar moet ik dan toch even een foto van maken.

We lunchen in Sneek met een daydream (soepje, broodje kroket en broodje carpaccio) en gaan op zoek naar de waterpoort.


Gerard wil nog een winkelstraat doorlopen en daarna weer terug naar de auto. Gelukkig maar want de pijn in m'n been is haast niet meer te doen. Toch volgende week maar weer eens een bezoekje aan de huisarts brengen want het wordt alleen maar erger de laatste tijd, ondanks dat ik probeer iedere dag te lopen om niet helemaal vast te roesten.
In Bolsward gaan we toch nog even een eindje lopen en het is net te doen, op een slakkengangetje dan wel te verstaan, maar ik kom vooruit. Na een glas verse muntthee gaan we uiteindelijk toch maar terug naar de auto en op weg naar huis halen we nog een lekker appeltaartje voor bij de koffie van vanavond.
Nu eerst maar weer met de benen ophoog, dan zakt de pijn hopelijk wel weer.
De zon heeft zich vandaag niet laten zien.

woensdag 22 februari
In Franeker bezoeken we het museum Martena waar we ook nog een stukje kunnen breien of gezellig thee kunnen drinken en overal aan mogen komen, behalve aan de schilderijen.






Ook voor kinderen zijn er spelletjes te vinden in de lades van de servieskast in de grote mooie kamer.
Bij het grand café De Doelen gaan we wat eten en drinken en zien we zowaar Robèrt van Beckhoven  binnenkomen met vrouw en kinderen (je weet wel, van o.a. Heel Holland Bakt).


Daarna nog even door naar Makkum, maar het aardewerk waar deze plaats zo beroemd om is hebben we niet kunnen vinden. Je zou toch denken dat er wel een winkeltje zou zijn om dit aan de man te brengen, maar nee, in ieder geval in het kleine centrum van Makkum dus niet. Niet dat ik er wat van zou kopen maar toch.



Op weg naar huis rijden we langs de kustweg en stoppen even bij het monument De Stiennen Man, heel even maar hoor want er staat een snijdende wind en het strandrestaurant is ook nog dicht, dus wegwezen maar weer.


donderdag 23 februari
Het is vandaag zo mogelijk nog grijzer dan de dagen hiervoor en ook motregent het.
We gaan toch een klein rondje Harlingen doen en gaan voor een kibbelinglunch.
De rest van de dag doen we rustig aan want het been wil weer eens niet meewerken.

vrijdag 24 februari
Eerst maar naar het Leeuwarden museum, vanwaar we over de markt kunnen kijken.



Sinds vorige keer is er natuurlijk wel wat veranderd maar er zijn leuke opstellingen gemaakt en hangen leuke kunstwerken.


Hier staat ook een Blijde opgesteld, nou vind ik het woord blijde niet echt om blij van te worden als je ertegenover staat hoor.

De originele hoofden van de stiennen man staan hier ook.

We hebben intussen voldoende gezien en gaan nog even de markt op het museumplein over en kopen lekker worsten voor bij de borrel. Er verschijnt zowaar een schraal zonnetje maar af en toe toch weer wat regen.

Helaas is mijn maximale loopafstand vandaag gereduceerd naar 100mtr. dan weer 15 min. rust en weer eens 100mtr. Jammer, geen bezoekje aan centrum Leeuwarden wat ik juist zo leuk vind.

zaterdag 25 februari
Nieuwe poging wagen en op naar Leeuwarden.

Het is niet veel beter maar na wat verdoving d.m.v. paracetamol gaat het toch wel. Na wat gewinkeld te hebben vertrekken we weer om in de omgeving nog wat rond te kijken.
De zon schijnt en dat maakt veel goed. Als een koningin laat ik me rondrijden door Gerard, ik zwaai nog net niet naar de mensen die we tegenkomen.
Heel vervelend voor hem dat de uitstapjes slechts beperkt blijven tot een beetje lopen en dan  snel weer ergens energie opdoen met een koffie o.i.d.

zondag 26 februari
Nadat de wekker is afgegaan kunnen we alles weer op orde brengen voor onze gastheer en -vrouw voor we weer op huis aan gaan. Om negen uur is het bed afgehaald, de afwas gedaan, gestofzuigd enz. enz. en kunnen we op pad naar Hoorn waar we een visiteafspraak hebben.
Nu ons uitje voorbij is komt er eindelijk blauwe lucht.

Bij thuiskomst is ook alles prima in orde gebracht door onze gastruilers.

Geen opmerkingen: