vrijdag 13 maart 2015

Frick Collectie in het Mauritshuis

dinsdag 10 maart
Momenteel is er in het Mauritshuis, buiten de eigen collectie,  de Frick Collectie te zien.
Als we aankomen bij het Mauritshuis staat er een rij wachtenden van zo'n man of 30. Aansluiten dan maar. Binnen gekomen staat er voor de trap naar de tentoonstelling weer een rij wachtenden. Belangstelling genoeg dus. Als we langs de controle heen zijn kunnen we eindelijk zien waar we voor gekomen zijn. Tenminste, als je bereid bent ook hier weer te wachten tot de menigte een plekje vrij maakt voor de schilderijen zodat ook wij er een blik op kunnen werpen. Gerard is iets sneller uitgekeken dan ik maar dat komt vooral omdat hier geen foto's gemaakt mogen worden en ik daarom maar wat aantekeningen maak in mijn kleine opschrijfboekje, om later op internet de plaatjes erbij te zoeken, zodat ook jullie ze hier kunnen bewonderen (het wordt anders zo'n saai stukje met alleen maar letters).
Van de stukken die de meeste indruk op mij maakten, hier de afbeeldingen.
links: Meester van het Brandon portret van een man met Samson medaille.
rechts: Portret van een man van Hans Memling uit 1470.
Een Trompe l'oeil van Jean Etienne Liotard geschilderd op zijde. Een heel echt uitziend gezichtsbedrogje, alsof het echt hout, gips en papier betreft.
Buste van Louis Etienne Vincent Marniola gemaakt door Joseph Chinard.
Het schilderij dat gebruikt is voor de affiche: Jean-Auguste-Dominique Ingres (1780-1867), Portret van de Comtesse d'Haussonville, 1845.
Als ik langer naar dit schilderij kijk valt mij op dat de positie van de rechterarm toch wel een beetje vreemd is.
Als we de tentoonstelling hebben gezien bekijken we, uiteraard, ook nog de vaste collectie van het Mauritshuis, die zeker niet onderdoet voor de Frick collectie. Er hangen behoorlijk wat imposante schilderijen van b.v. Rembrandt en Vermeer.
 Maar ook deze prachtige van Peter Paul Rubens.

Geen opmerkingen: