maandag 20 april 2015

New Mexico 13 - 19 april 2015 (week 4)


maandag 13 april
Alles is nat buiten, het heeft vannacht dus aardig doorgeregend. De bergen zijn inmiddels wel weer zichtbaar. Ook met veel wolken blijft het uitzicht bijzonder.
De planning voor deze week is nog een beetje onduidelijk. Wat redelijk in de buurt is hebben we grotendeels bekeken en het grote festival in Albuquerque is pas eind volgende week.
We zien van de week wel verder. Eerst ga ik maar het naaimachine uitproberen want er zijn wat verstelwerkjes te doen nadat Gerard met zijn zoom in de fietsketting is blijven hangen en ik een gaatje in mijn sok heb.
Tegen de avond wordt de bewolking al wat minder.

dinsdag 14 april
De vogelgeluiden wekken me vroeg vandaag. De zon is ook al boven de bergtoppen uitgekomen. Het is goed te zien dat het jaargetijde vordert, de zon komt steeds eerder op en de omgeving wordt steeds groener. Er hangt een laagje mist over de velden maar het ziet er weer veelbelovend uit voor vandaag.

De zon schijnt weer, 't is tijd om er op uit te gaan. Eerste stop, het Zuhl museum. Hier schijnt een bijzondere expositie van petrified hout te zijn. We stappen de deur binnen en onze monden vallen bijna open, wat een hoeveelheid en diversiteit. Niet alleen versteend hout maar ook fossielen in de meest mooie (en vreemde) vormen.
Dit is niet wat er misschien bij de opkomt als je het ziet, maar het zijn toch echt Trilobites.

 
Mijn hand erbij gefotografeerd om de grootte aan te geven. (oud wijf, kan haar hand niet eens even stil houden).


 
 

Onderstaande foto is niet helemaal scherp maar ik wil je de uitleg betreffende de verschillende kleuren in het versteende hout toch niet onthouden.




Wat deze spiraal is weet ik niet, er staat helaas geen verklaring bij. Het geheel is ongeveer 50cm hoog.



 Buiten het museum staan een aantal windmolens.

Nu we toch in de buurt zijn gaan we ook een kijkje nemen bij het New Mexico Farm & Ranch Heritage museum. Hier wordt van alles getoond over het boerenleven op grote schaal en ik houd er nog een recept aan over ook: Green Chile Stew.
Er is o.a. ook een expositie van Robert Shufelt, die levensechte tekeningen maakt.
 
Buiten is er ook van alles te zien op agrarisch gebied. 







Hierna gaan we Italiaans eten bij Lorenzo's. Ook is het weer tijd voor wat boodschappen.
Als het bederfelijke voedsel in de koelkast ligt stapt Gerard maar weer eens op de fiets.
Ik neem het er van en installeer me in de late middagzon, heerlijk.

woensdag 15 april
Vandaag brengen we een bezoekje aan het visitors center omdat we het War Eagles Air Museum, over vliegtuigen en oude auto's niet kunnen ingeven op onze GPS, blijkt er een onvolledig adres in het boekje te staan. Als ik bij het kantoor aankom zie ik op grote borden staan dat er volgende week een country festival in Las Cruces is met o.a. Kenny Rogers. Laat dit nou net samenvallen met onze trip naar Albuquerque, dat is een beetje balen maar ik kan me niet splitsen dus een kwestie van jammer maar helaas.
We krijgen allerlei folders mee en komen tot de ontdekking dat er bijzondere routes in deze omgeving zijn zoals b.v. de El Camino Real. Laat die nou net de richting op zijn van het museum (dit ligt trouwens dichter bij El Paso dan bij las Cruces).
Deze weg is aanmerkelijk leuker dan de Interstate 10 en loopt door kleine dorpjes en landerijen. In één zo'n dorpje, La Mesa, belanden we bij een restaurantje dat er eigenlijk niet als zodanig uitziet.
Binnen is het erg donker en er zitten hoofdzakelijk mannen aan een lange tafel. Zoals hier in New Mexico de gewoonte is, krijgen we een mandje met tortilla chips en chile dip. Deze is wel even iets heter dan we tot nu toe kregen maar we raken al aardig aan de pepers gewend. 
Gerard bestelt Number One en ik Number Six. We willen wel eens weten wat relleno's zijn. Als we het op onze bord krijgen ziet het er eigenlijk uit als gebakken banaan maar dan platgeslagen. Dat het heel iets anders is begrijp je natuurlijk wel, maar lekker is het.
Bij het museum, dat we na een tijdje bereiken is het, net als in de meeste musea die we bezoeken, erg rustig.
We nemen ruim de tijd om alle vliegtuigen en auto's te bekijken en ook buiten staan nog drie vliegtuigen op de landingsbaan te wachten.

 








 

Het museum sluit om vier uur maar volgens mij willen ze snel naar huis want de hangardeur sluiten ze al af als wij nog niet uitgekeken zijn, dan maar via een andere deur naar de landingsbaan. Het is dan nog lang geen vier uur.
Aeneas (de neef) komt nog langs voor de planten en vogels en maakt zoals gewoonlijk ook een praatje. Dit keer blijft hij wel wat langer en komt gezellig bij ons zitten met een drankje en wat blue tortilla chips (vind ik eigenlijk de lekkerste). We praten over alles en nog wat en voordat we er erg in hebben is het al donker geworden en moet hij zich haasten om thuis te gaan eten.

donderdag 16 april
Helemaal niets vandaag, behalve de film "Young Guns" bekijken. Het was toen op z'n minst gezegd, een enerverende tijd hier in de buurt.

vrijdag 17 april
Dacht ik het met boodschappen wel gehad te hebben maar, we zitten zonder brood, dus toch maar weer naar de super (het zal nooit een hobby van me worden, boodschappen doen). Nu ik toch in de buurt ben, gelijk maar een afspraak maken met de nagelstudio voor maandagochtend.
Hierna mijn boekje verder lezen op het terras.

zaterdag 18 april
Het is weer markt in Main street en om kwart voor tien is het al behoorlijk druk. We slenteren van het begin tot het eind en weer terug. Net als de eerste keer staat er weer een lange rij bij de Southwest Kettle Korn stand en op de terugweg ben ik toch ook wel benieuwd naar deze popcorn dus sluit in me aan in de rij.
Je moet wel geduldig zijn want het duurt wel even voor de rij voor me is voorzien van de (meestal) grote zakken. 
Het voordeel is dat ik zo wel de tijd heb om het proces van dichtbij te filmen.

Gerard en ik zijn niet zulke popcorn liefhebbers dus ga ik voor een klein zakje en voor $ 1,00 krijg ik een portie. Ze zijn nog heet en moeten we nog even geduld hebben om ze te proeven, maar dan zijn we ook helemaal om, zo lekker hebben we het nog nooit geproefd.
Er wordt hier echt van alles verkocht, kunst, sieraden, groente uit eigen tuin, houtwerk enz.  Ook wordt er veel recycle materiaal gebruikt, zoals groente- en vis blikjes helemaal bewerkt, oorbellen van "gesneuvelde" kristallen glazen, wijnflessen die door midden worden gezaagd en worden verkocht als waxinehouder, kortom één en al creativiteit.

 Wat denken jullie van deze Jezus aan het kruis van knijpers? Je moet er maar op komen.
Gerard is geheel vrijwillig achter de tralies gekropen en dan kan je niet anders dan er een foto van maken. Hij trekt er daarom ook maar het bijpassend treurig gezicht bij
We rijden hierna nog wat straatjes door en komen uit bij een parkje in Miranda street waar het één en ander gaande is. Reden is het National Crime Victim's Rights Week event, waar scholen, politie enz. aan meewerken en er een podium is voor dansjes en modeshows. 
Helaas is de kwaliteit van het filmpje niet al te best maar je krijgt zo een idee van het gebeuren.

Het oude stationnetje waar het Railroad museum is gevestigd. Wij gaan niet naar binnen.


zondag 19 april
Op Facebook zag ik vandaag het volgende berichtje
10 SIGNS YOU WERE BORN AND RAISED IN NEW MEXICO
  1. Die andere betekenis van "Christmas" weten we inmiddels ook. 
  2. Nu zitten we hier al een aantal weken op een hoogte van 1243 meter (wat nou niet echt hoog is) maar ik heb er nog steeds last van. Bij enige inspanning loop ik al te hijgen alsof ik de marathon heb gelopen. 
  3. Hebben we inmiddels ook ervaren.(DUI means "Driving Under the Influence")
  4. Dat weten we van voorgaande jaren.
  5. Wist ik niet
  6. Wist ik niet
  7. Zonder kan je niet dus staat er één in  de kelder.
  8. Dan slaap ik normaal gesproken maar weet wel dat je niet alleen in New Mexico het klokje rond ergens kunt eten.
  9. Niet uitgeprobeerd
  10. Dit ontgaat me even
Vanmiddag nemen we een kijkje op de Arts and Crafts markt van Mesilla. Lekker druk hier, vooral Texaanse nummerborden, Veel motoren en dure auto's rijden hun rondje over het plein. Jammer dat dit vandaag niet afgesloten is voor het gemotoriseerd verkeer.
Ondanks de drukte heerst er vooral rust, hoe anders zou dat in Nederland zijn. We drentelen langs de standjes, die we eigenlijk ook al zaterdag in Las Cruces hebben gezien maar we zien toch een paar nieuwe, zoals die met zelf gemaakte windgongen, gemaakt van glazen flessen. Ik zie daar zo snel de juiste werking niet van in, maar bij het uitproberen blijken ze een subtiel geluid te geven.
Tijdens onze wandeling door het leuke stadje komen we de volgende dingen tegen.
De kerk waar we met Al op onze eerste dag een kijkje in hebben genomen.
Een heel leuk huis, waar ik zo in zou willen trekken als het niet langs de doorgaande weg zou staan.
Een binnenplaatsje bij een atelier.
Wat de zon hier met de lak van je auto kan doen.
Een bord in een  etalage.
We lunchen bij Josefina's waar vandaag life muziek is en hebben vanaf het terras uitzicht op het langsparaderende publiek. 
Als we de auto weer opzoeken valt mijn  oog op een herkenbaar iets. Zie ik nu goed, hangt er inderdaad een Nederlandse driekleur aan het winkeltje met kerkgerelateerde souvenirs?
Ja hoor, ik heb het goed gezien.
Eenmaal weer thuis moet ik toch weer een foto van het uitzicht maken, omdat ieder moment weer anders is.