dinsdag 10 mei 2022

Week 3: Barcelona > Peñiscola

zaterdag 23 april
Gerard haalt de auto uit de garage en ik wacht op zijn telefoontje dat hij ergens een plekje op de Rambla heeft gevonden. Dat is boffen, direct bij de zijstraat van Hugo's huis kan hij even parkeren zodat Hugo en ik onze spullen kunnen brengen en inladen.
We nemen afscheid van elkaar met een dikke knuffel en tot over twee weken, wanneer hij met Ferry een paar dagen naar Peñiscola komt.
Onderweg hebben we vreemd weer, soms regen dan weer stralende zon, wel veel wind.
In Cambrils maken we een stop voor koffie en een broodje.
Voor we alvast wat boodschappen in Peñiscola halen bellen we met de tuinman die ons de sleutel zal brengen. We komen gelijktijdig aan en als we de auto hebben uitgeladen leggen we contact met de eigenaren van dit huis dat we goed zijn aangekomen en met de buurtjes die hun ontvangst thuis hebben geregeld.
Er is nog niets veranderd in die zes jaar, alsof we vorige week nog zijn geweest.

We krijgen van Hugo een filmpje met takkeweer in Barcelona. Hebben wij het toch net iets beter, alhoewel het hier soms ook even hard regent maar de zon blijft ook schijnen.
We eten vanavond simpel pizza maar wel met de burcht op de achtergrond in de avondzon.



zondag 24 april

Vandaag start met een stralende zon en het blijft de hele dag mooi.
Komt goed uit want ik heb wel het e.e.a. te wassen en dat kan dan mooi buiten drogen.
We houden vandaag verder een rustdag en lunchen op het terras met een salade en stokbrood, natuurlijk wel met een glaasje witte wijn erbij, die we aantroffen als presentje van de eigenaars, samen met een doosje truffels maar die bewaren we voor bij de thee.

maandag 25 april
Nadat Gerard gisteren met koffiezetten een ongelukje had en alles onder de drap zat gaan we vandaag maar ergens een goedkoop koffiezetapparaat op de kop zien te tikken. Koffie zetten met een losse filter die op een net niet de juiste maat kan moet staan en dan water opgieten, zoals we in de jaren 60 gewend waren, dat kan echt niet meer en met zo'n 'Italiaanse' koffiemaker zijn wij ook nooit goede vrienden geworden.

Op naar Benicarló waar we een simpel koffiezetmachine kopen en ook een nieuw horlogebandje voor Gerards smartwatch, die onlangs gesneuveld is.
Intussen is het elf uur geweest en dus ook tijd voor onze eerste maaltijd van de dag die wij nuttigen op een zonnig terras. Heerlijke zwaardvis, calamaris, Patatas Brava en een salade en voor Gerard een groot stuk vlees met Roquefortsaus.


Dan nog een paar boodschappen bij de supermarkt en we kunnen weer terug naar Peñiscola waar we een krant op de kop proberen te tikken, wat echter niet lukt. De ene kiosk heeft hem niet en de andere kiosk waar we ook nog wel eens geluk hadden, is nu permanent gesloten. Jammer.
We drinken bij Hogar del Jubilado een glas Vermouth en gaan daarna de boodschappen thuis brengen.
Later op de avond voel ik me niet echt lekker, beetje misselijk en ik heb het vreselijk koud. Eten hoef ik niet en ook geen trek in koffie. Ik trek een trui, een vest en een lange broek aan maar nog steeds heb ik het koud. Dan maar een sprei van bed gehaald en over me heen getrokken. Op de bank val ik in slaap. Later op de avond krijg ik het langzaamaan gelukkig weer wat warmer.

dinsdag 26 april
Ik heb goed geslapen en het niet koud gehad vannacht en voel me weer helemaal beter.
We gaan op de boulevard iets eten. Geen vis of vlees vandaag maar, geheel tegen mijn gewoonte in wil ik vandaag iets met ei en als ik zie wat er op de kaart staat dan ben ik om. Het lijkt niet alleen een vreemde combinatie maar het is het ook. Op het eerste gezicht heeft het meer weg van een engels ontbijt maar in plaats van witte bonen in tomatensaus en worst is het rijst met tomatensaus en een gefrituurde banaan en twee toastjes met gebakken ei. Het smaakte best maar later op de dag krijg ik toch weer wat buikkrampen. De komende tijd even wat beter opletten wat ik eet.

We lopen nog wat langs de boulevard waar gewoonlijk op het strand zandkastelen worden gebouwd, ook nu weer. Ik gooi wat geld op het schaaltje voor de artiest en neem wat foto's.


Dan nog wat foto's van de kleurrijke draak en letters waarna we toch maar richting huis gaan want het rommelt nog steeds van binnen.


Om klokslag vier uur horen we de sirene, het teken dat de vissersboten weer terug naar de haven komen. Om vijf uur een tweede signaal. Misschien dat nu alle boten teruggekeerd zijn?

woensdag 27 april
Het is bewolkt en dat blijft het vandaag ook, met af en toe een druppel regen.
Koukleum als ik ben trek ik een lange broek en een vest aan en neem voor de zekerheid mijn jasje mee voor als het echt gaat doorregenen. Beneden lopen er ook nog mensen die blijkbaar geen last hebben van deze weersomstandigheden want die lopen doodleuk in korte mouwen en broek.
We weten nog niet wat we zullen eten daarom lopen we veel restaurantjes langs om te kijken wat ons triggert om binnen te stappen.
Het wordt uiteindelijk de plek waar we gisteren ook waren, leuke uitgebreide kaart en aardige bediening dus waarom geen tweede keer. Het wordt echter vandaag geen gebakken banaan voor mij maar een pan con tomate met tonijn. Later nemen we ook nog een portie heerlijke patatas bravas om te delen.
We lopen daarna andere restaurants langs om te kijken of we ietwat luxueuzer en op een leuke plek kunnen vinden  voor als de jongens er zijn. Het moet een heel erg verlaat soort kerstdiner worden.
Ik denk dat we iets hebben gevonden. Volgende week even binnenstappen om te reserveren en ik weet ook al welke tafel ik wil hebben. Nu maar hopen dat dat allemaal lukt en uiteindelijk een goede keus blijkt te zijn.
Vanmiddag blijven we verder binnen want op het terras zitten is net iets te koud vandaag.
We krijgen van de Spaanse eigenaren een berichtje met foto's dat zij in Delft hebben genoten van de Koningsdag festiviteiten.

donderdag 28 april
In Vinaròs is er vandaag markt. Niet dat dat heel speciaal is want het lijkt erg op de Haagse Markt,  kraampjes met kleding of stoffen. We lopen toch de hele markt af en gaan daarna langs de boulevard om ergens koffie te drinken. We zien dat er ook heel veel grote tenten staan die niets met de markt te maken hebben en aan het hoofd ervan een groot display met Carnaval erop. Nader onderzoek leert ons dat er deze en volgende week dus carnaval wordt gevierd. Volgens de site lijkt het een beetje op carnaval in Rio, misschien moeten we daar dan 's avonds maar eens een kijkje gaan nemen. We rijden langs de wasstraat en Gerard moet en zal de auto erdoor halen. Met een schone auto rijden we terug en zien dat in Peñiscola steeds meer dranghekken komen te staan en langs de wegen allemaal bordjes met verboden te parkeren op zondag 1 mei. Ook hier staat dus wat te gebeuren. We vermoeden dat er net als vorige keer omstreeks dezelfde periode, een triathlon wordt gehouden en ook dit jaar staat dit inderdaad te gebeuren. Leuk, dan kunnen we vanuit huis vroeg in de ochtend i.i.g. de zwemmers zien zwemmen. We sluiten ons uitje af met een rode vermouth en gaan de berg weer op. Helaas staat er op het terras teveel wind om buiten te lezen.

vrijdag 29 april
Wat een heerlijk weer vandaag. Even wachten tot de was hangt en dan op pad naar Torreblanca waar verder weinig te zien behalve een aantal leuke murals.


Dan aansluitend naar Torrenostra.

Hier is het heel erg rustig, alleen een smalle strook bebouwing langs het strand met een paar barretjes. We nemen bij één van de terrasjes plaats en bestellen wat. Dan gaan we weer verder naar Alcalà waar we een aparte toren hebben gezien die we van dichtbij willen bekijken. Als we de auto parkeren lopen we, zoals gewoonlijk net de verkeerde kant uit want uiteindelijk vinden we de toren een straatje verder als waar de auto staat.

Van dichtbij is het overzicht even ver te zoeken in deze smalle straatjes. We zijn net te laat voor de markt maar zo te zien is ook dit weer alleen schoenen en kleding, niets bijzonders dus. Als we ergens een broodje hebben gegeten gaan we terug. De was is inmiddels droog en de bedden kunnen weer opgemaakt worden. Ja, huishoudelijk werk houdt nooit op, ook niet tijdens vakantie, maar ik beperk het wel tot een minimum.

2 opmerkingen:

Hans Swets zei

Ik ben weer helemaal op de hoogte van je Spaanse avontuur.

Cheryl Garcia zei

Wonderful photos and great report from Barcelona, a hot spot we'd love to visit again in the future. I see you got sick and you say you're back to eating better, but looks like you did not stick to the 'Prevent and Reverse Heart Disease' way of eating? It must be hard for you to avoid the bad food, sadly. Mike and I are completely devoted to our new way of eating as you know, we feel stronger and healthier and more fit than ever. Happy Travels, stay safe.