dinsdag 4 juni 2024

Occitanië en Normandië (week 2)

zondag 26 mei
Vandaag is de pret weer over en moeten H&V weer terug naar huis. Alles inpakken en nakijken of er niets wordt vergeten. V maakt wat te eten klaar voor de busreis van ruim vier uur en dan zijn ze klaar om naar de bushalte gebracht te worden. Goede terugreis en tot in augustus in Den Haag, het was weer erg fijn om bij elkaar te zijn.
Als wij weer terug zijn, gaat de wasmachine zijn werk doen en maken we alles weer zoals voordat ze er waren.

maandag 27 mei
Zwaar bewolkt. Om niet de hele dag in huis te zitten gaan er toch op uit. Richting Mireval, dat blijkt niet veel bijzonders te zijn dus rijden we verder naar Frontignan. De aanblik van dit geheel doet me een beetje denken aan Florida. Dit plaatsje is klein maar als we er aan komen blijkt het er toch drukker dan verwacht, vooral bij de twee restaurantjes die dit plekje rijk is.

We gaan eerst aan het strand kijken, het is klein en niet druk. Ook niet gedacht met deze grijze dag. We rijden terug en kiezen één van de twee restaurantjes uit om een hapje te eten. Veel trek hebben we niet dus het worden tapas, die ik ook niet helemaal op krijg. Nadat we klaar zijn rijden we dezelfde weg tussen de lagunes en langs de flamingo's weer terug op zoek naar de Lidl waar we nog wat eten inslaan voor vanavond. Het wordt pasta met zalm en pesto, lekker makkelijk.

dinsdag 28 mei
Wat een verschil met gisteren, nu weer volop zon, heerlijk. Als eerste gaan we naar Esplanade d'Europe en vinden daar een plekje om te ontbijten.
Wat een groot en breed bouwwerk, op de panoramafoto is niet goed te zien dat het rond loopt.

Dan terug naar de auto die vlak naast de L'Arbre Blanc staat geparkeerd.
Wat een bijzonder gebouw is dit. Ik vind het ook wel een beetje angstig die loshangende balkons, je moet er niet aan denken dat de constructie niet helemaal goed blijkt te zijn, zoals je soms wel leest of hoort.


Vervolgens rijden we naar de triomfpoort en Promenade du Peyrou, waar de Arc de Triomphe is en vanwaar je een overzicht hebt over de stad en vanwaaruit het aquaduct loopt waar we vorige week de markt hebben bezocht.

Hup weer in de auto en op naar Place de la Comédie om vervolgens wat straatjes door te lopen en een plekje te zoeken voor een lunch.


Dat valt nog niet mee want het is inmiddels na twee uur en dan zijn de meeste restaurantjes echt dicht. Gelukkig vinden we er toch nog één die zich niet aan die tijden houdt en kunnen we wat bestellen. Als we klaar zijn en wat hebben gerust, heb ik het eigenlijk wel gehad voor vandaag en lopen richting parkeergarage. Dan maar geen straat met de gekleurde trap. Maar als we net de hoek om zijn zie ik links ineens Rue du Bras-de-Fer, wat een geluk en zo maar spontaan zonder te zoeken.

Nu is het echt genoeg voor vandaag en zonder nog ergens te stoppen lopen we naar de auto.
We nemen het besluit om de rest van de week niet meer de binnenstad in te gaan want er is haast geen enkele straat waar geen opbreking is of versperring door werkzaamheden.

woensdag 29 mei
Vandaag alleen wat kleine plaatsjes in de buurt bezocht, geen foto's gemaakt. Wel een lekker Poke bowl gegeten.

donderdag 30 mei
We gaan naar de dierentuin vandaag. Het is gratis toegankelijk en dat is fijn. Het is echter ook wel zichtbaar want je moet wel heel erg veel lopen om bij een plek te komen waar je wat dieren kunt zien. Volgens Gerard moeten er ook ergens leeuwen zitten en die gaan we dan ook zoeken. Ik zie dat er een mooi pad loopt die richting uit maar deze is wel erg hellend, al komt dat op de foto niet zo goed over.

In de verte zie ik nog niets wat lijkt op een eventueel hok of plek waar deze dieren zouden kunnen zitten. Ik denk dat ik pas, want ik moet ook weer terug naar boven. Gerard gaat alleen op onderzoek uit en komt wat later terug en, geen leeuw gezien. Gerard komt hijgend terug, want het pad was echt wel steil.Ben ik blij dat ik niet ben meegegaan. We zoeken een route uit die wat vlakker is en vinden een paar giraffes en antilopes, verder twee ara's een emoe en aan het begin van het park een volière met rode ibissen, dat is eigenlijk wel alles. Nee, voor de dieren hoef je hier eigenlijk niet naartoe, zeker niet als je niet al te soepel loopt, maar een wandeling in deze groene boomrijke omgeving is wel de moeite waard. Als we weer bij de uitgang zijn, eten we op het terras een crêpe en gaan dan richting Castelnau-le-Lez waar we gisteren ook waren, alleen is het nu na twee uur en heerst er een vredige rust, alles is gesloten. We lopen een paar straatjes door en besluiten dan maar richting huis te gaan.

vrijdag 31 mei
Waar zijn we nog niet geweest en willen het toch wel gezien hebben? De botanische tuin. Deze ligt grenzend aan het plein waar de Arc de Triomphe ligt, dus zetten we de auto weer in de garage onder de Arc.
Om er te komen moeten we wel even naar beneden lopen en komen dan ook leuke smalle, en soms steile straatjes tegen.

De botanische tuin is ook gratis. Het is een mooi park met een deel bamboebos.

Ook een glazen kas met allerlei cactussen. Jammer dat deze dicht is en we ze alleen door het raam kunnen zien.
Dit ziet er uit als een kleine sterrenwacht maar zal niet meer in gebruik zijn, schat ik zo.

Als we genoeg gezien hebben zoeken we een plekje om even te rusten en wat te drinken, maar zoals steeds tussen twaalf en twee uur zitten de terrassen vol, ook op het gezellige Place de la Canourgue. Dan maar de auto uit de garage halen en op zoek naar iets anders. We komen zo uit bij het aquaduct waar een klein terras is en niet zo druk. We gaan hier zitten en willen gelijk een hapje eten. Dit schijnt een ceviche restaurantje te zijn en hebben dan ook niet iets anders dan ceviche in verschillende samenstellingen. We zoeken iets uit en wachten af. Nu moet ik zeggen dat ik best wel graag vis lust alleen schelpdieren zijn niet mijn favoriet maar helaas zitten die er volop in. Ik heb nooit eerder ceviche gegeten (sorry, hoor, nooit van gekomen) maar dit is wel heel erg zuur. Ik geef de meeste garnalen aan Gerard en probeer met de rijst, die apart wordt geserveerd, de zure smaak een beetje te verminderen. De rijst is trouwens heel lekker. Toch krijg ik het gerecht niet op en laat dan ook een deel staan.
Jammer, want ik had er wel iets meer van verwacht en is dit een slechte start, of het is toch niet zo aan mij besteed.
Op weg naar huis nog een paar broodjes gehaald bij de boulangerie en ook een paar eclairs.

zaterdag 1 juni
Zoals aan iedere huizenruil komt op de laatste dag altijd het schoonmaken.
Ik maak er dan ook weinig woorden aan vuil, anders moet ik die ook weer schoonmaken.

Geen opmerkingen: