dinsdag 9 september 2014

Route G65 6-12 september (week 1)

vrijdag 12 september
Vandaag gaan we met Ruud en Cobi naar Nantes. Daar zijn heel bijzondere dingen te zien.
Deze ringen blijken 's avonds verlicht te zijn. De avondfoto hiervan heb ik van het internet geplukt.

We laten ons rondleiden en krijgen de leuke plekjes te zien, zoals de olifant en de carrousel van de bizarre Les Machines.  De carrousel is drie etages hoog met de meest vreemdsoortige fantasiedieren.

De olifant wordt voortbewogen door een ingenieus mechanisme dat zorgt dat de poten, slurf en ogen kunnen bewegen. Ook maakt hij geluiden en kunnen er mensen een rondje bovenop meerijden. Er komt ook af en toe water en stoom uit zijn slurf.

Mooie lantaarnpalen staan er op een eveneens mooi plein.
 Bewonderende blikken voor een passage die momenteel gerenoveerd wordt.
We gaan het hoogste gebouw van de omgeving Tour de Bretagne op, om een mooi uitzicht over de stad te hebben. De toren zelf is behoorlijk lelijk.

Bij het observatiedek is een bar in de vorm van een vogellichaam en de nek gaat de hele zaal door.
De zitjes zijn hardgekookte eitjes.

De gevangenis van Nantes.
Het gat in de straat leidt naar een parkeergarage.
Ergens links bij de grote hijskranen staat de auto geparkeerd.
Er loopt een groene lijn door Nantes waarlangs diverse kunstuitingen te zien zijn. Ook het kasteel krijgt een bezoekje van ons.
Weer terug langs de ringen, na behoorlijk afgepeigerd te zijn, op weg naar de grijze hijskraan waar de auto staat.
Langs de kade zijn diverse leuke tentjes met heerlijke ligstoelen waar je wat kunt drinken . Gerard zoekt het even iets hogerop.
We kunnen tot 21.00 uur buiten zitten en gaan daarna naar binnen om ons gesprek te vervolgen.
Als ik eenmaal in bed lig kan ik me niet meer herinneren dat het licht uitgegaan is, zo moe ben ik.

donderdag 11 september
Vandaag hebben we een lange rit voor ons. Om half negen rijden we weg om ruim 500 km te overbruggen naar Ruud en Cobi In St.Remy en Mauges (oud-collega van ons). Als we, zoals we meestal doen, de kleine weggetjes nemen en om de paar honderd meter terug moeten naar 50 km of minder, omdat we weer door een of ander dorpje komen dan wordt het wel erg laat, dus dan maar voor één keer de péage nemen om een beetje op te schieten. Na ongeveer 250 km lekker opgeschoten te zijn moeten we wel ruim € 28,00 aftikken, maar het is niet anders.
We lunchen om 13.30 uur in Durtal op een picknickplekje met zicht op het kasteel, tenminste als je goed om de huizen heen kijkt. We kopen in een dorpje vlak bij onze eindbestemming een mooi boeket en vier lekkere gebakjes en komen rond 15.00 uur bij Ruud en Cobi aan.

We krijgen eerst een rondleiding door en om hun huis. Het ligt prachtig op een heuvel met rondom geweldig uitzicht.

woensdag 10 september
Vandaag staat de Citadel dus op de planning. Eerst ontbijten dan fototoestel pakken en op weg.
Het is niet zo strak blauw als de weersvoorspellingen beloofden.

De Citadel bekijken we uitgebreid en pakken vervolgens de auto om naar een andere plaats te gaan. Het stadje is te klein om er nog een dag rond te struinen.
In Étaples drinken we koffie en komen langs een Military Cemetrery waar we een kijkje nemen.
Heel indrukwekkend hoeveel mensen hier de dood hebben gevonden.
In een kluisje liggen vele boeken met de namen van slachtoffers en een boek waarin je een boodschap kunt neerpennen.
We sturen naar Boulogne. Wat een tegenvaller is dit, alles grauw en ongezellig.
Dan maar weer ergens anders heen. Als we weer in "ons" stadje terugkomen is de zon steeds vaker te zien en we zoeken dan ook een plekje op een terras voor een glaasje. Hierna nog even rondneuzen om vervolgens naar ons hotel te gaan en de laatste ontwikkelingen aan mijn blog toe te voegen.
Om 19.00 uur op zoek naar een restaurant. Dit blijkt niet zo eenvoudig want veel zijn er gesloten. Uiteindelijk vinden we er een die we wel zien zitten. Dit blijkt een goede keus. We nemen als voorgerecht iets wat erg simpel lijkt maar bijzonder lekker blijkt: Mille feuilles fraîcheur pommes vertes, curry, poulet, sorbet de tomates. Wat is dit lekker. Thuis ook eens uitproberen. Als hoofdgerecht bestel ik: Saumon grillé, vinaigrette gingembre coco en Gerard neemt de Carpaccio de Boeuf, parmesan, larmes de poivrons doux et panier de frites. Als afsluiting een kop koffie en we gaan voldaan richting hotel.

dinsdag 9 september
Na het ontbijt gaan we richting Citadel. Helaas is deze op dinsdag gesloten zodat we morgen terug moeten. We besluiten dan maar de stadsmuur te slechten die rond het hele stadje ligt. Mooie vergezichten en diepe afgronden.
We halen bij Carrefour wat broodjes en beleg en gaan terug de muur op. Weer aangekomen bij de Citadel zoeken we een bankje in de zon en maken onze lunch klaar. Op de terugweg naar het hotel kopen we een krant.
Kop koffie op een terras met krant erbij en we zijn even later weer helemaal op de hoogte van wat er in de wereld speelt. Even een blik werpen in de kerk op het plein.
Na op de kamer onze mail te hebben bekeken en Ruud te kennen hebben gegeven dat ons plan is om donderdag bij hem en zijn vrouw aan te komen doen we een klein middagdutje en gaan daarna weer naar buiten. We komen op het terras in gesprek met een echtpaar uit Groningen die we gisteren hier ook aantroffen. We gaan gezamenlijk een hapje eten en nemen daarna nog een afzakkertje in de bar. Morgen gaan zij weer richting Nederland.

maandag 8 september
Frankrijk, als je de grote autoroutes wilt vermijden dan ontkom je er niet aan en wordt je er een beetje iebel van om iedere paar honderd meter op je TomTom te horen: Na 100 meter op de rotonde, neem de 1e, 2e,of 3e afslag.
Dan maar een route zoeken door de landerijen, misschien niet het snelst maar wel leuker.
Om 12.00 uur arriveren we in Le Touquet-Paris Plage. Het is hier ongeveer 20 graden. Lekker hoor.
Na koffie en een heerlijke lunch bij de markthal zoeken we verder naar leuke plekjes langs de kust en komen uit bij Beck Plage.
Om 16.30 uur arriveren we bij ons hotel in Montreuil sur mer. Het kost ons een paar rondjes rijden om een parkeerplek te vinden maar uiteindelijk staan we vlak voor de ingang. We zoeken onze kamer op, die behoorlijk aan de maat is met uitzicht op het plein en de kerk.
Een wandeling door het stadje belooft veel goeds. Morgen maar eens uitgebreid rondneuzen.
Als we bij een leuk restaurantje gaan eten bestelt Gerard een typisch Welch gerecht, een aanslag op je cholesterol gehalte, maar wel erg lekker. Dit recept komt redelijk in de buurt, alleen werd in Gerard's gerecht ook mosterd gebruikt.

zondag 7 september
Vanochtend eerst een ontbijtje zoeken. Na een paar koppen koffie en een broodje zoeken we de auto weer op en gaan richting Lille. Het is een beetje mistig maar de zon wil wel doorbreken zo te zien.
We parkeren de auto bij een metrostation en gaan met de metro richting brocante in de binnenstad.
Heel bijzonder is  de one-man-hotdogstand.

Een Chinees restaurant met een wel erg Mexicaanse naam.
De restaurants zijn er helemaal klaar voor, nog even wachten op de grote hordes mensen.
Hele grote "taarten" van nougat worden te koop aangeboden met allerlei vullingen. O zo lekker, toch maar doorlopen. Is niet goed voor de lijn.
Het is heerlijk weer om alle standjes af te struinen. Het duurt echter even voor we de juiste standjes hebben gevonden want er staat ook veel rommel, kleding en allerlei prullaria waar we eigenlijk geen belangstelling voor hebben.
Een totaal verroeste brommer voor € 150,00. Wat moet je ermee?
Gerard is helemaal in zijn hum als hij als lunch moules frites kan eten.
Ik houd het echter bij een broodje tonijn en een flesje bronwater. Die mosselen zijn aan mij niet zo besteed.
Na een paar uur struinen hebben we het wel gezien en zoeken een terrasje op om de benen wat rust te gunnen en de dorst te lessen.
De ober wil graag op de foto. Vooruit dan maar.
Het is een wereld van verschil tussen de mensen die de echte brocante standjes bezoeken en de mensen die meer het "Albert Cuyp" achtige deel van Lille bevolken.
We zoeken een metrostation om weer terug te gaan en komen in een volle ruimte waar dikke rijen voor de kaartjesautomaat staan te wachten om een kaartje te kopen. Na ongeveer 10 haltes zijn we waar we vanochtend begonnen en waar de auto, op een inmiddels erg vol parkeerterrein staat te wachten. We zoeken ons hotel op een nemen een uurtje rust, checken onze mail en gaan vervolgens wat eten.
Morgen richting kust.

zaterdag 6 september
Het is zover, Gerard is 65 geworden en met pensioen. Nadat we afgelopen week een afscheidsfeestje van zijn werk en een verjaardagsfeestje c.q. reünie voor oud-collega's hebben gehad, zijn we nu aan vakantie toe. Om extra te wennen aan zijn welverdiende rust zit ik dit keer achter het stuur, in tegenstelling tot andere vakanties.
Waar de reis heen zal gaan is nu nog niet bekend maar we starten met een overnachting in Ieper (België) om morgen door te rijden naar Lille (Frankrijk) voor de jaarlijkse brocantemarkt.
We zijn vroeg in de middag in Ieper en zoeken ons nachtverblijf op in een zijstraat van de Grote Markt. Lopen daarna wat rond en besluiten maar niet nog eens naar In Flanders Fields museum te gaan want de drukte is er enorm. We gaan iets drinken.
Zoals iedere avond wordt er een last post gehouden onder de Menenpoort in Ieper ter nagedachtenis aan de gevallenen tijdens de eerste wereldoorlog.
Vandaag is het wel heel erg druk met vooral veel Engelsen. Als we om even na achten bij de poort aankomen staat de halve straat vol met mensen die aandachtig luisteren naar het muziekkorps onder de poort.

Na afloop klimmen we de wal op om via een omweg weer nar de markt te lopen waar we een kop koffie gaan drinken. Nadat ik mijn fototoestel uit de auto heb gehaald maak ik een paar avondopnames van de markt en de poort.