maandag 15 september 2014

Route G65 13-19 september (week 2)

vrijdag 19 september
Vandaag is er marktdag in Andernos-les-Bains. Zoals bij vele markten zijn ook hier kraampjes met kleding, tassen en lokale producten volop aanwezig. Er is ook een overdekte markt met vooral vlees, vis, groente en kruiden.
Bij de viskraam liggen diverse soorten vis met een variëteit aan zilverkleurige vissen.
 Ons uitzicht vanaf ons balkonnetje naar links. We kijken door het panoramaterras zo op zee.
Eten doen we vanavond ook op ons balkonnetje met eenvoudig belegd stokbrood met diverse soorten ham, kaas en tonijn.
Het uitzicht naar rechts.

donderdag 18 september
Met de bus van 10.10 uur naar Bordeaux. Na iets meer dan een uur stappen we uit in het centrum. Op Place de Quinconces om precies te zijn.
Als ik vanuit een leuk standpunt een foto van de fontein wil nemen, draait de wind en ben ik, en mijn camera, lekker nat.
Sommige huizen knappen zienderogen op van een schoonmaakbeurt.
Bij de plaatselijke VVV halen we een plattegrond van de stad en komen langs meerdere bezienswaardigheden, zoals Place de la Bourse, Cathédrale Saint-André,
Dat is handig, want thuis had ik een paar dingen opgezocht die ik wilde bekijken en we lopen er zomaar langs, zonder dat we een uitgestippeld plan hebben gemaakt. Grand Theatre en Tribunal de Grande Instance.
Als we bij Cimetière de la Chartreuse aankomen, waar we op de heenweg met de bus langskwamen, word ik bij de ingang aangesproken door een bewaker. Niet fotograferen!!! Omdat er overal mannetjes te zien zijn en ik niet zeker weet of ze bij de begraafplaats horen, laat ik het dus maar uit mijn hoofd. Dit maakt het voor mij iets minder interessant en zoek ik dan ook niet fanatiek verder naar de tombe van o.a. Goya. De foto's die ik heb gemaakt zijn dan ook van buiten de poort.
Als we de bus weer terug willen nemen blijkt deze natuurlijk net 5 minuten geleden vertrokken te zijn. Volgende komt over 55 minuten. We drinken dan maar koffie en eten wat aan de overkant van de halte, zodat we goed in de gaten kunnen houden wanneer de bus komt. We willen niet nog een uur wachten. 
Bij aankomst in Andernos doen we nog een rondje centrum en kopen een krant. Benieuwd wat Prinsjesdag ons gaat brengen.

dinsdag 16 september
Na het ontbijt gaan we richting Cap Ferret, dit is een smalle strook land, ongeveer recht tegenover de plaats waar we zitten.
Als eerste komen we bij de vuurtoren.

Deze is te bezichtigen, maar dan moet je wel ruim 240 treden omhoog. Een lift is er niet. Jammer maar dat ga ik niet doen. Ernaast gelegen, een Duitse bunker uit 1943 waar je in enkele vertrekken kunt kijken.
We gaan ook nog naar het definitieve einde van de Cap vanwaar je recht aan de overkant Pyla, het hoogste duin van Europa kunt zien liggen. Dit bewaren we voor later volgende week om te bezichtigen.
In Le Canon drinken we koffie en lopen een weggetje naar de kust in. Hier zijn veel oestervissers gevestigd en je kunt er oesters direct vers uit zee eten.
Iets anders serveren ze niet. Gerard is er dol op maar ik vind het maar een hap zeewater dat nog een weke bite heeft bovendien.
De rest van de dag besteden we aan lekker niets doen op een leuk plekje met een boekje erbij.
Wat experimentele foto's gemaakt en aan het eind van de middag weer terug naar het hotel.

maandag 15 september
De beslissing is genomen. We verruilen onze kamer voor een studio en blijven een week hier.
Na het ontbijt de kamer leegruimen en boodschappen doen. Koffie, filters, brood, beleg enz.
Studio inruimen en lunchen aan onze eigen keukentafel. Vanmiddag lekker niksen aan het zwembad met een boekje erbij. Wat een rust hier, wij zijn de enigen. De bootjes liggen inmiddels op het droge.
Om 16.00 uur de administratieve rompslomp afhandelen met de receptioniste en om 17.00 uur wandelen we richting centrum. Dit is een tripje van pakweg 15 minuten. De meeste winkeltjes zijn vandaag dicht zodat er weinig te shoppen valt. We kopen een ijsje, tenminste, dat dachten we. We bestellen een American style ijs. Dit is een oubliehoorn met chocolade aan de binnenkant, drie bollen ijs naar keuze, slagroom, marshmallows en gekleurde sprinkels on top. Ik heb de helft ervan weggegooid want ik kreeg het bij lange na niet op. Om de calorieën enigszins te compenseren maken we een wandeling door alle straatjes van het centrum voor we een eettentje opzoeken. Gelukkig zijn we lopend en ook de terugweg compenseren we zo weer wat.

zondag 14 september
We verlaten ons hotel en brengen de spulletjes naar de auto. Hierna zoeken we een ontbijtje. De bedoeling is om richting Biscarosse te gaan en nemen grotendeels de weg langs de kust.
We komen langs een wel heel bijzondere hangbrug over het water bij Rochefort, de transpordeur.
In St. George de Didonne nemen we de tijd om te lunchen.
In Blaye moeten we met de ferry naar de overkant. Dit duur een half uurtje.
De auto's staan vreemd schuim omdat je er aan de zijkant van de boot op en af moet.

Onze eindbestemming voor vandaag is Andernos-les-Bains. We vinden een hotelkamer aan de kust en boeken voor twee nachten. We lopen richting centrum en kijken wat rond. Wat een gezellige drukte hier. Ook hier is de waterlijn heel ver weg en liggen alle boten op het droge.
Tijdens een drankje bespreken we dat het ons wel leuk lijkt om hier wat langer te verblijven, waarna Gerard terug loopt naar het hotel om e.e.a. te regelen. Ik ga intussen de wandelpier op om foto's te maken.
Als Gerard terug komt is het geregeld en kunnen we morgen verkassen naar een studio. We zoeken een terras aan het plein met zicht op zee en bestellen wat te eten. We hebben mooi zicht op de zon die onder gaat.
Intussen is de waterlijn ook al aardig opgeschoven en is er nu nog maar en klein strookje strand zichtbaar.
Als we later op onze kamer zijn en ik aan mijn blog wil gaan werken, zet ik de stoel voor het tafeltje en wil gaan zitten. Ik zit nog niet eens en de stoel valt in duigen. Was ik dan toch voor niets ruim 18 kilo afgevallen de afgelopen maanden? Ik hoop dat het aan de kwaliteit van de stoel ligt en niet aan mij. Gelukkig kon ik ook mijn fototoestel nog net redden van een lelijke val op de grond.

zaterdag 13 september
Vanochtend na het ontbijt afscheid van Ruud en Cobi genomen en hen hartelijk bedankt voor hun gastvrijheid.
We gaan richting La Rochelle, maar maken een tussenstop op Ile de Ré.
De brug ernaar toe kost ons € 8,00.
In St. Martin de Ré liggen alle bootjes op het droge vanwege het grote tijdenverschil.



Het is hier een drukte van belang. We proberen een adresje te vinden voor een overnachting maar dat lukt helaas niet. Dan maar in La Rochelle proberen. 

Ook hier is het erg druk vanwege een TV5 festival. Wat er precies staat te gebeuren blijft onduidelijk maar de terrasjes zitten overvol. Ook als wij een slaapplek hebben gevonden en 's avonds iets hebben gegeten is nog steeds niet duidelijk wat TV5 nu eigenlijk voor festival heeft.

Geen opmerkingen: