maandag 27 juni 2022

Week 10: Sexcles > Den Haag

zaterdag 11 juni
Er is markt in Saint Céré, zo'n 40km verderop.
Veel anders is er niet te doen dus gaan we die richting op. We komen weer door Bretenoux waar het ook markt is en uitgebreider dan de markt die wij van de week daar bezochten, maar we hebben andere plannen.
Als we aankomen lijkt ons dit wel een gezellig plaatsje met bezette terrasjes en parkeergelegenheid onder de bomen.
We parkeren de auto en lopen langs de terrassen op zoek naar de markt, die we met een  beetje geluk ook vinden.

Maar als we dichterbij komen valt het een beetje tegen, er staan slechts twee stalletjes, zonder kopers en ook wij gaan er verder geen tijd aan spenderen. Hebben we daarvoor 40km gereden?

Dan maar terug naar het plein en een crêpe eten als ontbijt/lunch.

zondag 12 juni
Markt in Argentat, vooral veel stekplantjes en that's it. We zijn er even klaar mee met die half wassen marktjes. Dan maar naar de waterkant, die wel leuk is.

Vervolgens naar Laroquebrou waar we van de week ook doorheen kwamen.

Nadat we wat hebben rondgekeken strijken we neer op een terrasje en bestellen wat te eten.
Het is vandaag drukkend warm 26º en er wordt waarschijnlijk zo rond vijf uur onweer verwacht met regen. Als we weer huiswaarts gaan is de bewolking al aardig toegenomen en om 13:15 regen, 13:18 weer droog. Het regent even later toch weer een beetje maar als we thuis komen is het wederom droog.

maandag 13 juni
Omdat we geen zin meer hebben in nog meer middeleeuwse dorpjes en kerken uit de 16e of 17e eeuw blijven we thuis en brengen de dag lezend door.

dinsdag 14 juni
Slecht geslapen vannacht, maar dat is bijna standaard als er van alles op de planning staat. Ik weet dat het onzin is en we meestal binnen korte tijd alles op orde hebben, maar toch blijft het malen.
Om half zeven ben ik op maar nog geen zin om nu al direct te poetsen e.d. Dan maar even zinnen verzetten met de laptop. Om zeven uur krijg ik een WhatsApp van de eigenaresse of we, vóór we weg gaan, het groentebed e.d. in de tuin extra water willen geven want er zijn hete dagen op komst. Oké.
Een half uurtje later ben ik de laptop al weer zat en ga toch maar schoonmaken, douchen en de was in de machine doen.
Ik zak af naar de kelder, stop de was in de machine en ga wateren. Dit houdt hier in dat je water uit de regenton haalt en niet via een slang maar gewoon in een gieter van tien liter. (dat rijmt).

De tuin loop schuin, de courgettes e.d. liggen wat verder en elk bed is zo'n twee bij vier meter. Dat wordt dus heel wat heen en weer lopen met de gieter.

Eindelijk vind ik dat het wel goed is zo en loop de helling weer op naar het huis, even uitpuffen.
Ik moet haast weer douchen want al is het vroeg in de ochtend, de temperatuur is al behoorlijk hoog en loopt verder op tot >30º.

woensdag 15 juni
Afscheid van Sexcles.
O, wat ben ik dom geweest. Dacht ik alles onder controle te hebben en kom ik vanochtend in de keuken om de vaatwasser leeg te ruimen is alles nog vuil, wel ingesteld met twee uur vertraging maar vergeten de startknop vervolgens in te drukken (denk ik).
Dan maar opnieuw de knop indrukken en het leegruimen aan de bewoners over te laten want zolang wachten tot we daarna pas weg kunnen is geen optie, we hebben namelijk heel wat kilometers te overbruggen, bijna het dubbele als wat we doorgaans per dag willen afleggen.
We pakken de auto in en of het zo moet zijn, het zou vandaag ook weer behoorlijk heet worden maar het regent, en niet zo zuinig ook. De plantjes krijgen in ieder geval genoeg.
Als alles in de achterbak zit, de luiken en gordijnen gesloten zijn, de sleutel op de afgesproken plaats ingeleverd, kunnen we weg. Nog even het vuil in de container en ik ben half doorweekt als ik de auto weer instap.
Als we aan het eind van de middag bij het geboekte hotel in Reims aankomen blijkt wel de reservering maar niet de betaling is ontvangen, volgens de receptionist althans. Dat is wel heel raar want mijn creditcard vertelt mij toch heel iets anders.
Met tegenzin betalen we 'nogmaals' en zoeken dit later wel uit. Op de kamer blijken we te weinig wifi signaal te hebben om dit direct te kunnen regelen.
Nu zijn we toe aan ontspanning en even geen gezeur. We vinden vlakbij een leuk terras waar ze heerlijke stoelen hebben en dat ze pas over een uur of anderhalf de keuken openen nemen we op de koop toe, we zitten even goed zo.

donderdag 16 juni
We zijn al vrij vroeg bij het hotel vertrokken en hebben zo tijd zat om het wat rustiger aan te doen vandaag en daar hoort ook een picknick bij. Het wordt er één langs de snelweg op een vrij grote plek maar het is al met al toch rustig en we zitten heerlijk van het lekkere weer te genieten.
Het is nog 'slechts' 400km naar huis en diverse malen komen we in een file terecht of is er een afzetting van rijstroken, toch rijden we vroeg in de middag onze wijk weer in.
Na tien weken vind ik het best wel lekker om weer thuis te zijn. Er staat een gezellig bloeiend plantje ter verwelkoming van onze laatste gasten op ons te wachten, en niet onbelangrijk, een schoon en opgeruimd huis.

Ja, dat hoort natuurlijk ook zo. Je zorgt voor een gasthuis alsof het van jezelf is en het is tot nu toe 'altijd' goed gegaan.
Als alle bagage binnen staat gaan we vanmiddag nog bij Ferry langs om te kijken naar de aanpassingen op zijn terras en hopen ook Michèle en Nora daar te treffen maar dat zit er niet in. Michèle is nog aan het werk en Nora is met waterpokken bij haar andere oma. We helpen Ferry nog met een klein klusje waar meerdere handen voor nodig zijn en gaan dan naar huis.

vrijdag 17 juni
Op de koffie bij de buren, die de afgelopen tien weken een oogje in het zeil hebben gehouden en geholpen waar gewenst of nodig was. We geven ons meegebrachte presentje met de mededeling dat er nog wat meer in het vat zit en krijgen via hen ook nog een presentje dat door één van onze gasten voor ons daar is afgegeven.

Wat een leuke thuiskomer.
Als we vanmiddag het gedoe met het hotel behandelen krijgen we al vrij snel antwoord met excuses en dat het dubbel betaalde bedrag binnen 5-10 dagen verrekend zal worden en daar hopen we dan maar op.

Na 10 weken is er een eind gekomen aan onze reis en ook aan dit verslag. Op een paar regenbuien en koude dagen na hebben we het zeker naar ons zin gehad en er fijne herinneringen aan overgehouden met als hoogtepunten het bezoek aan Hugo in Barcelona en de komst voor een paar dagen van hem samen met Ferry aan ons in Peñiscola.
Totaal deze reis afgelegde afstand met onze auto die ons nooit in de steek heeft gelaten; 6.526 km.