zondag 11 juli 2021

week 2 alweer: Barcelona > Segovia

maandag 28 juni

Gerard en ik gaan lopend naar de Ramblas en bij Mercat de la Boqueria, waar heel veel stalletjes gesloten zijn vanwege de pandemie,  nemen we een heerlijk verse fruitjus en een beker gemengd vers fruit.

Als we die op hebben verder via Plaça de Catalunya richting de wijk Gracia. Bij Casa Batlló staan er heel wat mensen foto's te nemen en ik natuurlijk ook.

We willen ook nog een kijkje nemen bij de kerk Iglesia del Sagrat Cor op Tibidabo waar je een geweldig uitzicht hebt over heel Barcelona.

Daarvoor moeten we wel weer eerst de auto uit de garage gaan halen, dat doen we met een taxi.
Het is een hele flinke klim vanaf de parking naar de kerk en ik haak daarom af. Gerard wil wel een kijkje nemen en neemt dan ook de volgende foto's voor me.

Dat scheelt een hele klim voor mij.
Als we weer terug zijn en de auto weer op zijn vaste plek is gezet nemen we wat te drinken alvorens we een afspraak hebben met Laura, waarvan we het appartement mochten gebruiken, om haar de sleutels terug te geven. Onder een kop koffie praten we een half uurtje voor we Hugo ophalen en bij een Mexicaans restaurant bij hem in de straat wat gaan eten.

dinsdag 29 juni
Eerst maar eens kijken in het winkeltje aan de overkant of ze hier borstelföhns verkopen want de mijne is kapot gegaan. Helaas, wel scheerapparaten, koelkasten e.d. maar geen föhns.
We lopen de straat uit en gaan naar een straatje dat ik eerder vanuit de taxi heb gezien en ik nader wil bekijken. Er staat een beeld van een groot hoofd maar dat laat ik voor wat het is als ik iets verderop een geweldig mooi pand zie dat mijn  aandacht veel meer trekt. Het blijkt een concertgebouw te zijn.

Als ik wat foto's heb genomen drinken we eerst ergens koffie en gaan dan de auto halen. We rijden naar Castelldefels, wat ons trouwens niet zo kan bekoren, ook al blijkt Messi daar een huis te hebben. Wij rijden liever door naar Sitges, veel leuker.

Onderweg komen we trouwens langs de meest bijzondere begraafplaats die ik ooit heb gezien, tegen de helling van Montjuïch aan. Je kan op slechtere plekken begraven worden, denk ik zo.
We zijn al vroeg in de middag terug van onze trip want eigenlijk heb ik het wel weer gezien en na dagen lopen ben ik het ook wel een beetje zat. De auto zetten we weer in de garage en ik kan aan mijn blog gaan werken.

woensdag 30 juni
We verlaten Barcelona en gaan op weg naar Zaragoza. We rijden niet over snelwegen want we hebben de tijd aan onszelf. We belanden vandaag dan ook niet in Zaragoza maar in een plaatsje genaamd Bujaraloz waar we een overnachting hebben geboekt. Dit ligt direct naast de weg waar heel veel vrachtwagens overheen gaan maar gelukkig hebben we op de kamer geen last van het lawaai.
Na een korte verkenning van dit kleine plaatsje gaan we weer terug naar de kamer en nemen even onze rust voor we om 9 uur aan het diner kunnen. Het restaurant is alleen voor ons twee geopend want, alleen met de lunch zat het aardig vol maar nu zijn we slechts samen. Het eten smaakt er niet minder om, heerlijk gewoon.

donderdag 1 juli
We nemen eerst koffie voor we weer op pad gaan en stellen de route in naar de Mediamarkt in Zaragoza om te kijken of ze hier soms een borstelföhn hebben, ook niet.
Dan maar richting het centrum naar het hotel dat we hebben geboekt. Het is nog een beetje aan de vroege kant dus we nemen eerst een kijkje in de buurt en eten een hapje, nadat we de auto langs de Ebro hebben geparkeerd.
Als we om drie uur ingecheckt hebben, lopen we naar het grote plein met de basiliek en nemen we een glas wijn.

De basiliek gaat pas om half vijf open zodat we eerst nog wat verder de buurt verkennen voor we de kerk ingaan. Je mag geen foto's maken maar, als we eenmaal binnen zijn zien we meerdere mensen dit met de telefoon toch doen, nou dan ik ook maar.

Zo aan de diverse pilaren met lampen te zien wordt de basiliek 's avonds uitgelicht wat ons doet besluiten vanavond wellicht hier ook weer heen te gaan en een hapje te eten en dan gelijk wat foto's schieten.

De bedoeling was om hier twee nachten te verblijven maar het hotel zit morgennacht vol, misschien maar goed ook want er worden temperaturen van 41º verwacht, een beetje teveel van het goede wat mij betreft. De 35º van vandaag vind ik al erg genoeg.

vrijdag 2 juli
Na het ontbijt haalt Gerard de auto op en gaan we eerst op zoek naar een benzinepomp.
Onze rit vandaag is niet zo heel lang want we kunnen pas maandag in het huis in Aranda de Duero.
Het eindpunt vandaag is daarom Soria, maar eerst gaan we wat eten inslaan voor de lunch onderweg. We vinden uiteindelijk een geschikt plekje en pakken onze spulletjes uit en, omdat we geen tafeltje hebben meegenomen dient de achterklep als zodanig. Nadeel is wel dat de auto dan openstaat en er vliegen in kunnen en die zijn er genoeg. Wat een hinderlijke krengen zijn dat toch. We moeten ze steeds van het brood, de kaas, de ham, bord, bestek en van ons drinken afslaan. Als we na de lunch ook alvast de kleding en andere benodigdheden voor één nachtje hotel in een apart tasje hebben gedaan, zodat we niet de twee koffers hoeven mee te nemen, kunnen we verder. Het is niet verbazend dat er zich stiekem diverse vliegen in onze auto hebben verschanst, we denken zo'n  stuk of drie, maar uiteindelijk werken we onderweg zeker tien stuks naar buiten. Wat een vervelende beesten zijn dat toch.
Bij het hotel moeten we een paar rondjes rijden voor we een parkeerplekje kunnen vinden. Het is niet te geloven maar waar je ook komt overal staan de straten bomvol met blik op wielen. Als we bij hotel wachten op de receptioniste zie ik aan de overkant mensen aankomen die hun auto instappen. Ik ga op de opengevallen parkeerplek staan en Gerard haalt vervolgens de auto op uit de andere straat. Dat komt mooi uit, nu staat hij tegenover het hotel en geen drie straten verder.

zaterdag 3 juli
De twee dagen die we over hebben voor we in het HomeExchange appartement kunnen, spenderen we in Segovia. Dit zat toch al in de planning dus waarom niet nu alvast. Gerard heeft weer een hotel gezocht dat op enkele meters van Plaza Mayor ligt, kortom erg gunstig.
We picknicken onderweg weer als gewoonlijk op een leuk plekje en doen rustig aan, toch zijn we al om half drie op de plaats van bestemming. We kunnen ook al de kamer in gebruik nemen, valt dat even mee. Wat ook meevalt is, dat de auto net aan de andere kant van Plaza Mayor naast de kerk geparkeerd kan worden en, bij navraag nog gratis ook tot maandagochtend half tien.

De tijd is geen probleem want wij zijn meestal om die tijd al een poosje op pad.
We gaan alvast wat verkennen en vinden dat we een goede keus hebben gemaakt om hierheen te gaan. Het is druk en super gezellig met allemaal terrasjes, die grotendeels vol zitten. Op straat nog wel iedereen met een mondkapje op maar dat doen wij zelf ook geregeld als de drukte wat te veel voor ons wordt. We hebben toch weinig moeite om de 1½ meter afstand te houden, we zijn inmiddels zo afgericht dat het automatisme is geworden.
Om vier uur wordt het een stuk stiller want dan blijkt iedereen huiswaarts te gaan en stappen wij ook maar richting hotel om nog even wat pc werk te doen en om acht uur weer op zoek te gaan naar een plek om te eten. We hoeven niet ver, op de eerste hoek is het raak. Nadien nog even het grote plein op maar alle terrassen zitten vol dus lopen we maar een rondje om de kerk en zoeken een plekje op één van de vele bankjes op het plein om daarna terug te lopen naar het hotel. We hebben nog email contact met onze gastruilers over het uitwisselen van de sleutel voor komende maandag. Zij zijn de uitdaging toch aangegaan om naar Nederland te komen en zitten inmiddels al in Parijs.

zondag 4 juli
We gaan vroeg op pad naar het Alcazar maar als we de poort, die gewoon openstaat, binnenlopen en er ook nog een jong stel met kind rondloopt, horen we ineens uit de luidsprekers komen (in het Spaans) dat de tuin gesloten is. We gaan gewoon door tot er ook in het Engels hetzelfde wordt verteld. Nou ja, jammer dan, vlug wat foto's nemen en weer de tuin uit.

We gaan terug om koffie en een broodje te eten.
Het is nog redelijk koel en ik durf het wel aan om van de ene kant van Segovia naar de andere te lopen want daar is het bijzondere aquaduct. Hier waren we nog niet eerder en het is er al gezellig druk. We drinken een koffie en nemen op ons gemak al het gedoe wat hier gaande is in ons op.

Ik maak voor de verandering een filmpje van het aquaduct.

Meestal vergeet ik dat mijn telefoon en mijn fotocamera die mogelijkheid hebben.
Nu moeten we nog terugklimmen naar Plaza Mayor en dat valt niet echt mee. Toch kies ik voor de trap en niet via de helling die nog veel lager is maar wel minder steil. Tussendoor steeds even rusten en het gaat wel weer.
Ik kom er steeds meer achter dat heuvelachtige steden en dorpjes heel erg leuk zijn maar mijn lichaam is de laatste tijd steeds meer gebaat bij locaties op zeeniveau. Heel jammer maar het is niet anders.
Een restaurant met een leuke kaart die we onderweg tegenkomen is nog niet open, misschien vanavond even terug?
Als we uiteindelijk weer terug zijn op Plaza Mayor is het tijd voor een verkoelend drankje. Volgens goed Spaans gebruik krijgen we er een tapa bij, lekker. Ook bij onze tweede bestelling krijgen we er iets bij. Inmiddels hebben we genoeg gegeten dat het ook niet nodig is om nog ergens een lunch te gebruiken.
De bedoeling is om voor het diner naar het restaurantje terug te gaan dat we vanmiddag zagen, echter, het duurt nog een uur voor ze opengaan. Dan nog maar een straatje om en komen we een Italiaans restaurant tegen en krijgen we spontaan trek in pizza, maar ook nu moeten we even wachten tot ze opengaan. Een drankje op de hoek verzacht het wachten.
De pizza's zijn behoorlijk aan de grote kant en wij krijgen hem dan ook met moeite op.
Nog wat nazitten op een bankje voor we weer terug naar de kamer gaan.

Jan Wilde een Tuin zei

Het is altijd weer prachtig om de foto's van Spanje te zien.
Was het niet te warm ?

Liefs Jan(Wilde een Tuin)

Hans Swets zei

Dat aquaduct is een geweldig voorbeeld van Romeinse bouwkunst. Mooie foto's Jose.